Programplaner og emneplaner - Student
MAPO4100 Empowerment and Health Promotion: the Basics of Professions and Health Politics Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- Study programme
-
Master's Programme in Health and EmpowermentMaster's Programme in Health and Empowerment, Elective Modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning belyses og vurderes i et kritisk perspektiv.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om den historiske utviklingen, forståelsesrammer, strategier og satsningsområder innen folkehelsearbeid
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
- kan vurdere konsekvenser av helsepolitiske føringer for praksis og helsepersonells rolle og funksjon
- kan vurdere sammenhenger mellom læring og mestring
- kan kritisk vurdere tverrprofesjonelt samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- kan anvende relevante begreper, teorier og forskning i vurdering av helsefaglige problemstillinger innen fagområdet
- kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen; bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling
- kan anvende prinsippene i empowermenttenkningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere etiske problemstillinger på ulike arenaer i helsetjenesten
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Course requirements
Det er ikke arbeidskrav i emnet.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Hjemmeeksamen over to uker, individuell, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 3000 ord (+/- ti prosent).
Sensorordning: En intern og en ekstern.
Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle.
Pensumliste
Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11 (1), 11-18. Hentet fra:http://heapro.oxfordjournals.org.ezproxy.hioa.no/content/11/1/11.full.pdf+html][8 sider]
Askheim, O. P. (2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid : Floskel, styringsverktøy, eller frigjøringsstrategi? Oslo: Gyldendal Akademisk.[178 sider]
Bandura, A. (2008). An agentic perspective on positive psychology. I S. J. Lopez (Red.), Positive psychology: exploring the best in people vol 1: Discovering human strengths (s. 167-196). Westport, Conn.: Praeger. Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/readonline/9781573566902/startPage/186[28 sider]
Catford, J. (2011). Ottawa 1986 : Back to the future. Health Promotion International, 26 (suppl_2), ii163-ii167. Hentet fra: http://heapro.oxfordjournals.org.ezproxy.hioa.no/content/26/suppl_2/ii163.full.pdf+html[4 sider]
Ekeland, T. J. og Heggen, K. (red.) (2007): Meistring og myndiggjering. Reform eller retorikk? Oslo: Gyldendal Akademisk.[215 sider]
Kassah, B. L., Tingvoll, W.-A. & Kassah, A. K. (Red.). (2014). Samhandlingsreformen under lupen : Kvalitet, organisering og makt i helse- og omsorgstjenestene . Bergen: Fagbokforl.[Ikke kap 6] [166 sider]
Kemm, J. (2015). Health promotion. Ideology, discipline, and specialism . Oxford: Oxford University Press.[186 sider]
Laverack, G. & Keshavarz Mohammadi, N. (2011). What remains for the future: strengthening community actions to become an integral part of health promotion practice. Health Promotion International, 26(suppl_2), ii258-ii262. Hentet fra:http://heapro.oxfordjournals.org.ezproxy.hioa.no/content/26/suppl_2/ii258[4 sider]
Mæland, J. G. (2016). Forebyggende helsearbeid: folkehelsearbeid i teori og praksis (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget [Kap. 1- 12] [130 sider]
Tveiten, S. & Boge, K. (Red.). (2014). Empowerment i helse, ledelse og pedagogikk: Nye perspektiver . Oslo: Gyldendal Akademisk [Kap. 1-7] [107 sider]
(Pensumliste ajour: 06.06.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)