EPN

MAPO4070 Research Methods and qualitative Data Analysis Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del
Study programme
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Studentene får mulighet til å drøfte potensielle design knyttet til eget masterprosjekt. Ulike design eksemplifiseres, og metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper), diskursanalyse og deltagende forskning (participatory action research). Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese, forstå og anvende vitenskapelige artikler.

Gjennom kritisk vurdering av forskningsresultater skal studentene opparbeide inngående kunnskap om troverdighet og gyldighet i kvalitativ forskning, samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Analyse og tolkning av data vektlegges i form av forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative studier vil belyses.

Recommended preliminary courses

Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført ogbestått før emnestart.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier        
  • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
  • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
  • kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvalitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitativ design
  • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Content

  • Forskningsprosessen og forskningsetikk
  • Kvalitative forskningsdesign og -metoder
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data
  • Presentasjon av kvalitative data
  • Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:

Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.

Assessment

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:         Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

MASYK4070, MASYD4070 og MAPO4070 er 100% overlappende.