EPN-V2

MAPO4070 Research Methods and qualitative Data Analysis Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling

    Innledning

    Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese og forstå vitenskapelige artikler. Tema er: forskjellige typer design i kvalitative studier, forholdet mellom teori og empiri, hva forskerrollen innebærer og refleksjon over egen forforståelse. Metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper) og dokumentanalyse. Analyse og tolkning av data vektlegges. Studentene skal opparbeide inngående kunnskap om vurdering av troverdighet i kvalitativ forskning, gyldighet og pålitelighet, kritisk vurdering av forskningsresultater samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
    • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
    • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
    • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
    • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
    • kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvalitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitativ design
    • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
    • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
  • Content

    • Forskningsprosessen og forskningsetikk
    • Kvalitative forskningsdesign og -metoder
    • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data
    • Presentasjon av kvalitative data
    • Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven)

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

    Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:

    Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.

    Presentasjonens varighet: ca. ti minutter.

    Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer (ca. ti minutter)

  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle

  • Grading scale

    Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode