Programplaner og emneplaner - Student
MAPO4070 Research Methods and qualitative Data Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Innledning
Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese og forstå vitenskapelige artikler. Tema er: forskjellige typer design i kvalitative studier, forholdet mellom teori og empiri, hva forskerrollen innebærer og refleksjon over egen forforståelse. Metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper) og dokumentanalyse. Analyse og tolkning av data vektlegges. Studentene skal opparbeide inngående kunnskap om vurdering av troverdighet i kvalitativ forskning, gyldighet og pålitelighet, kritisk vurdering av forskningsresultater samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
- kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
- har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
- kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvalitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere relevante problemstillinger for kvalitativ design
- kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
-
Content
- Forskningsprosessen og forskningsetikk
- Kvalitative forskningsdesign og -metoder
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data
- Presentasjon av kvalitative data
- Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven)
-
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:
Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.
Presentasjonens varighet: ca. ti minutter.
Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer (ca. ti minutter)
-
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).
-
Permitted exam materials and equipment
Alle
-
Grading scale
Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått
-
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode