Programplaner og emneplaner - Student
MAPO4060 Research Methods and quantitative Data Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del
- Study programme
-
Master's Programme in Health and Empowerment
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om estetiske teorier
- har kunnskap om design og designprosesser
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
- har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
- kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
- kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
- kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
- har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser
Recommended preliminary courses
Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart.
Required preliminary courses
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
- har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
- kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier
Ferdigheter
Studenten
- kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
- kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
- kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
- kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
- kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
Content
- Forskningsprosessen og forskningsetikk
- Kvantitative forskningsdesign og -metoder
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
- Presentasjon av kvantitative data
- Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Gradert skala A-F
Assessment
To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Permitted exam materials and equipment
Laila Belinda Fauske
Grading scale
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.
Overlapping courses
MASYK4060, MASYD4060 og MAPO4060 er 100% overlappende.