EPN

MAPO4060 Research Methods and quantitative Data Analysis Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del
Study programme
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling.

Innledning

Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. PC-øvelser med statistikkpakken SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
  • har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk  
  • har inngående kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
  • kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
  • kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
  • kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvantitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte
  • kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kommunisere etiske betraktninger om kvaliteten av forskning knyttet til fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid

Content

  • Forskningsprosessen og forskningsetikk
  • Kvantitative forskningsdesign og -metoder
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
  • Presentasjon av kvantitative data
  • Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven)

Teaching and learning methods

Forelesning, gruppearbeid, seminar, PC-øvelser med SPSS og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

 

Poster med presentasjon

  • Utarbeidelse av en poster. Studentene velger datasett og utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.
  • Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Eksamensinnhold:                  Læringsutbytter

Eksamensform:                      Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.

Permitted exam materials and equipment

Klargjort kalkulator fra OsloMet er eneste hjelpemiddel på eksamen. 

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått

Examiners

2 interne