Programplaner og emneplaner - Student
MAPFY4200 Psychomotor Physiotherapy - Individual Approaches Course description
- Course name in Norwegian
- Psykomotorisk fysioterapi - individuelle tilnærminger
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Opptak til studiet.
Required preliminary courses
A grading scale with A being the highest and E the lowest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.
Learning outcomes
There will be two internal examinators. An external programme supervisor will be used in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.
Teaching and learning methods
- German Language and Culture (B1+) and Academic German
-
Teaching Pronunciation
- Methodology and Didactics of Phonetics in German as a Foreign Language
- The Impact of Phonological Awareness on the Acquisition of Written Language
- Types of Activities when Teaching Pronunciation
-
Teaching Foreign Languages
- Acquisition of German as a foreign/third language
- Use of Language Portfolios in Class
-
Digital Education and Pluriliteracies
- Pluriliteracies Approach to Teaching for Learning
- Language Learning with Digital Media
-
Teaching Skills
- Reading and Listening Comprehension in German as a Foreign Language
- Developing Speaking and Writing Skills in Class
- Teaching the grammatical, lexical and sound system of German as a Foreign Language
- Job-related Project
Course requirements
Ikke relevant.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Bestått-Ikke bestått.
Grading scale
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for relevante beslutningsteorier og beslutningsstøtteverktøy som benyttes i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for hvordan de ulike kommunikasjonsmetodene (journal, telefon, video og nødnett) kan øke kvaliteten på kommunikasjons- og beslutningsprosesser i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for risiko for arbeidsrelatert stress, hvordan dette oppstår og hvordan dette kan forebygges i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for bruk av lydlogger for å øke kvaliteten på beslutning og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
- kan planlegge og gjennomføre øvelser i kommunikasjon og beslutningstagning ved hjelp av simulering
- kan anvende ulike arbeidsmetoder som benyttes innen emosjonell førstehjelp og krisehåndtering
- kan bruke relevante arbeidsmetoder for faglig utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper og evaluere læringsutbyttet
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som oppstår i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan fremme god praksis ved å tilrettelegge for læring gjennom veiledning og simulering i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor medisinsk nødmeldetjeneste
Overlapping courses
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.