EPN-V2

MAPFY4200 Psychomotor Physiotherapy - Individual Approaches Course description

Course name in Norwegian
Psykomotorisk fysioterapi - individuelle tilnærminger
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

The purpose of this course is to develop the students’ practical competence in individually-adapted psychomotor physiotherapy. The students’ treatment skills are the main focus of the course, where it is important that the physical and verbal ways in which they approach the patient complement each other. The current clinical picture shows an increasing proportion of patients with chronic and complex conditions. The course has a focus on patient-oriented treatment and what treatment and improvement can mean to this group of patients. Students will also look at the body-mind dualism. The physiotherapist’s role in mental health work is highlighted through observation training.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences - Specialisation in Psychomotor Physiotherapy and hold Norwegian authorisation as a physiotherapist.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge

The student

  • can describe and discuss the principles of psychomotor physiotherapy 
  • can discuss key aspects of patient-oriented treatment
  •  can critically assess physical aspects of mental health issues 

 Skills

The student

  • can apply principles of psychomotor physiotherapy in an independent manner in clinical practice
  • can critically assess and apply different treatment approaches adapted to the individual patient
  • can analyse and assess individual treatment processes

General competence  

The student

  • can analyse problems related to psychomotor physiotherapy at a professional level
  • can communicate professional assessments to relevant partners and contribute constructively to interdisciplinary cooperation

Teaching and learning methods

Work and teaching methods vary between lectures, flipped classroom, supervised skills training and student-active learning methods in the form of group work, seminars and presentations. The course is session-based. 

The students will perform psychomotor physiotherapy on patients at their own place of work/practical training establishment.

Practical training period 1 starts after the first teaching session in the course MAPFY4100 and is concluded during this course. The students will also have three days of observation training. 

Course requirements

Våre mediebruksmønstre er i dramatisk og rask endring. MEDK4200 Mediebruk og brukerinvolvering er et praktisk-teoretisk emne i metoder for å studere mediebruk og brukerinvolvering i et sammensatt medielandskap. Studenten får innsikt i resepsjonsstudier, medvirkningsstudier og deltakelsesstudier og skal ta i bruk nye metoder for å forstå og involvere en brukergruppe knyttet til et definert medium, en kampanje, eller eget prosjekt.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om metoder for studier av mediebruk i dagens hybride medielandskap, med vekt på fragmentering, digitalisering og opplevde fellesskap
  • avanserte innsikter i resepsjonsteori og -studier, som publikums mediekritikk, mediemotstand, offentlig tilknytning og deltakelse
  • innsikt i ulike teknikker og metoder i medieproduksjoners brukerinvolvering og målgruppeplanlegging, som for eksempel brukermedvirkende metoder med lokal tilpasning, brukermedvirkende metoder med fremtidsperspektiv, scenarieskriving og visualiseringsteknikker for involvering av brukere.

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre grundige og selvstendige analyser av mediebruk og resepsjon hos ulike publikum- og brukergrupper
  • gjennomføre en brukerinvolverende prosess og ta valg mellom ulike brukerinvolveringsteknikker og -metoder for best å møte målgruppen, tilrettelegge prosessen og artikulere resultat.

Generell kompetanse

Studenten har

  • inngående kjennskap til hvordan forholdet mellom produksjon og bruk av medieinnhold har utviklet seg
  • erfaring med brukermedvirkende forskningsmetoder, som gir innsikt i mediebruk

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktisk rettede gruppeoppgaver.

Grading scale

Part 1) Pass/fail

Part 2) Grade scale A-F

The grade scale will be stated on the diploma on the basis of part 2.

Examiners

Det er knyttet to arbeidskrav til emnet. Hensikten med arbeidskravene er at studenten skal få erfaring med å planlegge en studie av mediebruk basert på teori om bruk av metoder og praktisk gjennomføring in situ. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente to arbeidskrav:

Arbeidskrav I: Deltakelse på seminarer om brukermedvirkende metode. For at dette arbeidskravet skal godkjennes, aksepteres fravær på kun ett seminar.

Arbeidskrav II: En prosjektskisse til en praktisk studie av mediebruk, inkludert teoretisk refleksjon basert på pensum (6-8 sider). Studentene må bruke en av forskningsmetodene undervist i emnet for å få godkjent prosjektskisse.

Arbeidskravene må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten enten levere ny alternativ oppgave (Arbeidskrav I) eller forbedre utkast (Arbeidskrav II). Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer.

Overlapping courses

Eksamen er en individuell semesteroppgave i form av en praktisk studie av mediebruk der studentene bruker en av forskningsmetodene undervist i emnet, inkludert analyse av data samlet i studien. Semesteroppgaven bygger på arbeidskravet, som inngår i omarbeidet form som del av semesteroppgaven. Omfang: 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri eller Times New Roman, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Den praktiske gjennomføringen av studien av mediebruk kan gjennomføres i gruppe.