EPN-V2

MAPE1400 Machine Design Course description

Course name in Norwegian
Maskindeler
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Maskindeler gir en grunnkompetanse i å gjennomføre enkle konstruksjonsoppgaver av de fleste maskindelene som inngår i maskinkonstruksjoner.

Recommended preliminary courses

Project-based practical training: The students work with various topics related to health-promoting and preventive work based on practical experience (3 weeks, including INTER1200).

INTER1200 'Communication with children and adolescents' forms part of a common seminar day, digital learning resources and assignments related to interprofessional group work and self-study.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har teoretisk forståelse av beregningsunderlag og kunnskap om dimensjonering av skrueforbindelser, akslinger, avskjæringsforbindelser, rullelager, trykkbeholdere, press- krympepasninger, toleranser, koplinger, tannhjul og gir, fjærer, reimdrift, reimer og brems, sveiseforbindelser, pasninger og toleranser, utmattingsberegninger for uendelig levetid av maskindeler

Ferdigheter

Studenten

  • har beregningserfaring nok til å kunne gjennomføre enkle konstruksjonsoppgaver fra skissestadiet til ferdige håndberegningsunderlag på maskindeler
  • kan styrkeberegne sveis, akslinger, skruer og skrueforbindelser, koplinger, reimer og bremser, krympeforbindelser
  • kan gjøre enkle utmattingsberegninger mot uendelig levetid
  • kan levetidsberegne kuler og rullelager
  • kan velge egnet smøreolje for smøring av rullingslager og hydrodynamiske lager
  • kan sette toleranser på forskjellige pasninger

Generell kompetanse

Studenten

  • har en basisforståelse av konstruksjonsteknikk og kan gjennomføre enkle konstruksjonsoppgaver og forstå maskintegninger
  • har en basisforståelse for drift av maskineri mht. oljesmøring og fettsmøring

Teaching and learning methods

Forelesninger, laboratoriearbeid og øvinger med veiledning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tolv øvinger
  • En prosjekt i grupper
  • Sveiselab
  • Obligatorisk oppmøte på gjesteforelesninger

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Ordinær eksamen kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Godkjent kalkulator fra liste. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Admission to the programme.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of reflecting on health promoting and preventive work at the individual-, group- and society level with focus on healthy, vulnerable and marginalised groups
  • is capable of describing conditions;that influence children and adolescent’s formative environment and;how activity and well-being are significant for health, welfare and the prevention of disease for all groups of the population
  • is capable of describing;key issues related to women’s health;
  • is capable of describing key issues related to sexual health and sexually transmitted diseases;
  • is capable of describing how migration, refugee;and judicial status can affect each person’s health
  • has knowledge about the importance of appreciative communication with children, adolescents and their parents/guardians*
  • can explain children and adolescents’ right to participation in decisions that concern them*;
  • can explain the importance of explorative approaches in cooperation with children and adolescents*

;

Skills

The student is capable of

  • exploring how social health determinants are significant to public health and work inclusion at the individual and group level
  • using knowledge of pregnancy, birth and the post-partum period
  • completing a project under supervision and disseminating the results
  • carry out a conversation about everyday life with children and adolescents*;
  • have appreciative communication with parents/guardians*

;

Competence

The student is capable of

  • discussing the connection between social health determinants and the UN Sustainable Development Goals
  • reflecting on the health risks of people who live with demanding caregiving tasks, drug addictions in the family, and people who have experienced neglect or domestic violence
  • can reflect on their own role in explorative conversation with children, adolescents and their parent/guardians*
  • understands the importance of interprofessional cooperation with children, adolescents and their parents/guardians*