EPN-V2

MAPD5300 Aesthetics of Materiality Course description

Course name in Norwegian
Aesthetics of Materiality
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

In our world of things and artefacts materiality is shaping both culture and cognition. Humans depend on things and things depend on humans, but by active consideration we can discover the way materials direct and define us. This course takes creative engagement with the designer´s sensory modalities as a starting point for explorative design-processes and materials driven design, where subjective methods and personal experience become ways for handling complexity and relating to user experience.

The course is centred around practice-based research and we will focus on working directly with materials, spatial interaction, developing model-studies and examining process. Exploration is emphasized throughout the course and the student is expected to generate a comprehensive series of model output and to develop aesthetic, reflexive skills in design.

Required preliminary courses

Admission to the Master's programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has developed advanced abilities in visual- and material articulation and aesthetic application.
  • has gained advanced knowledge of material engagement and how the world of things, artifacts, and material signs can be embodied through practical exploration.
  • has gained advanced knowledge about interplay between material-aesthetics and object­-semantics.
  • has gained knowledge about aesthetic strategies, methods and theory within a practical design research project.

Skills

The student is capable of:

  • independently running a discovery-led process and stating a relevant research question.
  • developing and recognizing relevant practical working methods.
  • developing concept- and material model studies within a specific context.
  • analyzing and reflecting on form and material application using relevant terminology.
  • dissecting and refining design models systematically.
  • analyzing and synthesizing experience from observations and various perceptions.
  • exhibiting and presenting their research using relevant terminology and tools.

General competence

The student:

  • is familiar with the theoretical basis of a practice based-research.
  • understands the need for and use of practical exploration.
  • is familiar with the terminology and language of practice-based research

Content

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive patologiske prosesser ved sykdom og skader i muskel- og skjelettsystemet, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske sykdommer, og beskrive årsaksmekanismer og risikofaktorer
  • redegjøre for ulike perspektiv på smerte og smertemekanismer og sammenlikne nevrologiske, fysiologiske og fenomenologiske smerteteorier
  • beskrive utfordringer personer som har gjennomført behandling av kreft, eller en annen alvorlig sykdom/skade, kan møte i livet etter sykdommen

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte hvordan sykdom og skade i muskel- og skjelettsystemet og ulike smertetilstander kan påvirke og bli påvirket av bevegelse, aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet
  • evaluere forskningsbasert kunnskap ved bruk av S-pyramiden, tolke resultater fra enkeltstudier og metastudier som rapporterer behandlingseffekter, og drøfte forskningsresultatenes overføringsverdi til aktuelle kliniske sammenhenger
  • innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer, bakgrunn og erfaringer, gjennom dialog med pasienten i den kliniske undersøkelsen***
  • begrunne undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer med skade eller sykdom i muskel- og skjelettsystemet
  • analysere, tolke og kritisk vurdere resultater fra undersøkelsen, stille kliniske diagnoser, gjenkjenne funn og symptomer som kan tyde på alvorlig sykdom, og vurdere behov for å henvise videre***
  • drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
  • presentere et klinisk resonnement som begrunner fysioterapeutisk tilnærming basert på innsikt i pasientens situasjon og preferanser, egen klinisk erfaring og oppdatert forskningsbasert kunnskap***
  • gjennomføre og evaluere behandling av pasienten og ta ansvar for å informere og søke råd hos veileder før, under og etter behandling***
  • dokumentere den kliniske undersøkelsen, klinisk resonnement og tiltak i pasientjournalen***
  • reflektere over utfordringer mennesker med langvarig og progressiv sykdom erfarer, og drøfte implikasjoner for egen rolle som fysioterapeut

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over ulike tilnærminger for å ivareta pasienter med ulik kulturell og sosioøkonomisk bakgrunn, sammensatt problematikk og negativ kroppsopplevelse, og kan være sensitiv i kommunikasjon og atferd
  • reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter anvendt i klinisk undersøkelse og behandling***
  • drøfte en problemstilling på en måte som demonstrerer logisk oppbygning, høy metodebevissthet, aktiv bruk av referanser, korrekt kildehenvisning og akademisk språk

Teaching and learning methods

The most important teaching and learning methods for this course are discussions, group work, lectures, studio courses and tutoring.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • One oral-presentation of theoretical approach.
  • One oral-presentation of end-product.

Assessment

Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:

  • Design-process documentation including end-product (model studies and iterations responding to the problem definition or research area), timeline with outline of process, documentation of model-studies and presentation of end-product.
  • End-reflection in appropriate media (written, video, poster etc.) on the design-process and end-product.

The examination result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

No restrictions.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Bestått første studieår eller tilsvarende