Programplaner og emneplaner - Student
MAPD5300 Aesthetics of Materiality Course description
- Course name in Norwegian
- Aesthetics of Materiality
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler.
Required preliminary courses
Det benyttes karakter A-F.
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, høyt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, og meget god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Viser god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten bruker kunnskapen på en lite selvstendig måte og viser lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk og om lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has developed advanced abilities in visual- and material articulation and aesthetic application.
- has gained advanced knowledge of material engagement and how the world of things, artifacts, and material signs can be embodied through practical exploration.
- has gained advanced knowledge about interplay between material-aesthetics and object-semantics.
- has gained knowledge about aesthetic strategies, methods and theory within a practical design research project.
Skills
The student is capable of:
- independently running a discovery-led process and stating a relevant research question.
- developing and recognizing relevant practical working methods.
- developing concept- and material model studies within a specific context.
- analyzing and reflecting on form and material application using relevant terminology.
- dissecting and refining design models systematically.
- analyzing and synthesizing experience from observations and various perceptions.
- exhibiting and presenting their research using relevant terminology and tools.
General competence
The student:
- is familiar with the theoretical basis of a practice based-research.
- understands the need for and use of practical exploration.
- is familiar with the terminology and language of practice-based research
Content
- Material properties in a specific context.
- Design methodology.
- Product communication and semantics.
- Aesthetic principles of form and function in a specific context.
- Experimental material practice.
Teaching and learning methods
Det matematikkfaglige arbeidet i emne 2 vil være sentrert omkring barnetrinnets matematikk, spesielt rasjonale tall, bevis, geometri og måling. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.
Studiet er forskningsbasert både i design og i innhold og har et solid matematisk og matematikkdidaktisk innhold og forberede studentene til å arbeide i tråd med Fagfornyelsen. Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Tverrfaglige perspektiver vil være et gjennomgående tema. Fagmetodiske problemstillinger inngår som en viktig del av studiet, som det å bruke og drøfte ulike læringsmiljøer, undervisningsmetoder, hjelpemidler og lærebøker. Studiet gjør studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One oral-presentation of theoretical approach.
- One oral-presentation of end-product.
Assessment
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- Design-process documentation including end-product (model studies and iterations responding to the problem definition or research area), timeline with outline of process, documentation of model-studies and presentation of end-product.
- End-reflection in appropriate media (written, video, poster etc.) on the design-process and end-product.
The examination result can be appealed.
Permitted exam materials and equipment
No restrictions.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Two internal. External examiner is used periodically.