Programplaner og emneplaner - Student
MAPD5300 Aesthetics of Materiality Course description
- Course name in Norwegian
- Aesthetics of Materiality
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
In our world of things and artefacts materiality is shaping both culture and cognition. Humans depend on things and things depend on humans, but by active consideration we can discover the way materials direct and define us. This course takes creative engagement with the designer´s sensory modalities as a starting point for explorative design-processes and materials driven design, where subjective methods and personal experience become ways for handling complexity and relating to user experience.
The course is centred around practice-based research and we will focus on working directly with materials, spatial interaction, developing model-studies and examining process. Exploration is emphasized throughout the course and the student is expected to generate a comprehensive series of model output and to develop aesthetic, reflexive skills in design.
-
Required preliminary courses
Admission to the Master's programme.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has developed advanced abilities in visual- and material articulation and aesthetic application.
- has gained advanced knowledge of material engagement and how the world of things, artifacts, and material signs can be embodied through practical exploration.
- has gained advanced knowledge about interplay between material-aesthetics and object-semantics.
- has gained knowledge about aesthetic strategies, methods and theory within a practical design research project.
Skills
The student is capable of:
- independently running a discovery-led process and stating a relevant research question.
- developing and recognizing relevant practical working methods.
- developing concept- and material model studies within a specific context.
- analyzing and reflecting on form and material application using relevant terminology.
- dissecting and refining design models systematically.
- analyzing and synthesizing experience from observations and various perceptions.
- exhibiting and presenting their research using relevant terminology and tools.
General competence
The student:
- is familiar with the theoretical basis of a practice based-research.
- understands the need for and use of practical exploration.
- is familiar with the terminology and language of practice-based research
-
Content
- barnehagen som lærende organisasjon
- de yngste barna i barnehagen
- barnehageprofesjon, profesjonsutøvelse
- kritiske refleksjoner, skjønn og dømmekraft
- ledelse av pedagogisk arbeid
- foreldresamarbeid
- overganger
-
Teaching and learning methods
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barn i vanskelige livssituasjoner og barn med behov for særskilt støtte og omsorg
- tverrfaglig samarbeid og ulike samarbeidspartnere
- de yngste barna i barnehagen
- overgang og samarbeid barnehage - skole
- pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
- lovverk, barnehagens profesjonshistorie, pedagogisk filosofi og profesjonsetiske dilemmaer
Ferdigheter
Studenten kan
- utøve og vurdere egen profesjonalitet i sitt arbeid med barn ved å se, lytte, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke -og læringsopplevelser
- lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging-, gjennomføring og evaluering av eget og andres pedagogiske arbeid
- kan praktisere akademisk skriving i forhold til kritisk teori og refleksjon, og kan reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
- kan ta stilling til og vurdere barnehagens samarbeid med hjem og skole og interne overganger i barnehagen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse og veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende profesjonell dømmekraft, pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
- analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk virksomhet
- vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon over barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon, planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage
-
Course requirements
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, work shop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene
15 dager i høstsemesteret og 10 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.
-
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen
Arbeidskrav
- Skriftlig innlevering i gruppe omfang 1000 ord +/- ti prosent.
Tema: de yngste barnas utvikling, lek og læring.
Formålet er utvidet kunnskap om de yngste barnas utvikling, lek og læring.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i praksisseminar i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 50 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
-
Permitted exam materials and equipment
Muntlig presentasjon i gruppe på 4 studenter, (hvis antall kandidater ikke kan deles på fire, 3-5 studenter) varighet 20-25 minutter.
Gruppen får utdelt ett case to uker før eksamen. Gruppene forbereder et rollespill hvor pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning står sentralt. Varighet rollespill ca. 10-15 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor varighet ca. 10 minutter.
Ny/utsatt eksamen kan arrangeres som individuell. Hvis den blir arrangert som en individuell muntlig presentasjon, er det varighet ca. 10 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor, varighet ca. 10 minutter.
-
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Individuell karakter.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.