EPN-V2

MAPD5000 Technology and Design Course description

Course name in Norwegian
Technology and Design
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Innovation for Health does not necessarily proceed linearly from basic scientific research to product development; it is an iterative process of both matching market contemprary needs to technological capabilities and conducting research to fill gaps in knowledge, whether during product conception, product engineering, manufacturing, marketing, or other phases of the innovation process. The course explores how design can be strategically used as a merging above mentioned factors for implementation of the new technologies.

Required preliminary courses

Admission to the Master's program.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has achieved in-depth knowledge of:

  • using design theory and methods concerning co-design to implement new coming technologies.
  • handling transdisciplinary processes in order to utilize new coming technologies for user experiences, products and services for health
  • analyze market viability of products and services concepts for implemention of new coming technologies

Skills

The student is capable of:

  • facilitate and run multidisciplinary design projects within the area of technology and design
  • link various fields of technology to health promoting innovation
  • link theory and methods attained in the master specialization, to health promoting technology and design

General competence

The student can:

  • discuss ethical sides of technology on an advanced level
  • implement technology in new health contexts

Content

Eksamensformen er en individuell skriftlig skoleeksamen, av 4 timers varighet.

Teaching and learning methods

Combination of lectures, workshops and teamwork. Collaborative Online International Learning (COIL) approaches can be used in this course.

Combination of theory and practice (activities related to topic-matter).

The course includes presentations by student groups.

Course requirements

Emnet gir et overblikk over sentrale informasjonsrettslige temaer som personvern, offentlighetsprinsippet og opphavsrett, og bevaring bruk og formidling av informasjonsressurser som kulturarv. Emnet kombinerer oversikt over norsk rett på området med europeisk og internasjonal lovgivning som har betydning for den norske rettstilstanden.

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
  • god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
  • god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
  • grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
  • kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
  • grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
  • legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner

Grading scale

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang 3-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist