EPN-V2

MAPD4300 Design for Experience Course description

Course name in Norwegian
Design for Experience
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

This course involves the exploration of underlying phenomenon for the experiences that products and services elicit. Theories on product attachment, psychological mechanisms and heuristics, game and play theory make the fundament for design methods intended to elicit meaningful experiences. Design created within this context brings a discussion about product attachment, product lifetime and consumption up to surface, in relation to sustainable design, and behaviour. In extension, these discussions produce understanding and design processes that make the origin for a design projects and thus products and services with more predictable outcomes in relation to what feelings and activities they elicit.

Required preliminary courses

Admission to the Master-s programme

Learning outcomes

On successful completion of this course the students are expected to have these learning outcomes acquired:

Knowledge

The student has

  • attained advanced knowledge on methods that involve the exploration and creation of products and services that may elicit feelings of attachment and enjoyment.
  • level on theories and methods in "game mechanics in design"

Skills

The student is able to

  • create design parameters on the basis of exploring user psychology and behaviour in real life and through theory
  • explore and use design methods that involve the study of psychological mechanisms (habits, persuasion, and feelings of attachment)
  • comprehend and apply methods that involve the exploration and creation of products and services that may elicit feelings of attachment and enjoyment.

General competence

The student has

  • developed understanding and practices based on how to understand and create products and services that are attuned with the principles of sustainable design within the dimension of consumerism/user behaviour, feelings of attachment and the environment
  • the ability to implement a chosen specialization as an additional approach or focus within this specific course context

Content

Se under Vurdering/eksamen.

Teaching and learning methods

The most important teaching and learning methods for this course are workshops, lectures, group work, studio courses and tutoring.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a¿ forsta¿, analysere og notere musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan danse til og med musikk og mestrer et utvalg av tradisjonelle og moderne danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisning
  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra¿ ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og musikkteknologiske verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema-og prosjektarbeider
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig prøve i grunnleggende musikkteori. Varighet: 2 timer. Arbeidskravet skal sikre at studentene har grunnleggende musikkteoretiske ferdigheter, noe de vil trenge både som basis for andre fag senere i studiet og i sin framtidige yrkesutøvelse.
  • Individuelt arbeidskrav i metodisk mappe, der musikalske aktiviteter og ferdigheter fra semesterets metodikkundervisning og fra folkemusikkurset på Ole Bull Akademiet vurderes. Ferdighetene som prøves, kan være sanger, korstemmer, spillestemmer, rytmiske mønstre og danse- eller bevegelsesaktiviteter. Mappens innhold bestemmes i samråd med faglærer. Varighet: 5-10 minutter. Mappeprøven er en fin måte å oppsummere den praktisk-metodiske undervisningen på. I tillegg fungerer mappen som en ¿verktøykasse¿ for studentene som de kan hente aktiviteter fra, både til undervisningen i praksisperiodene og når de siden skal stå på egne ben som musikklærere.
  • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Examiners

Eksamensform

Eksamenen består av to deleksamener. Karakterene fra deleksamen 1 og deleksamen 2 vektes likt ved samlet karakter.

Den første eksamensdelen er praktisk i form av en konsert, mens den andre delen er en skriftlig eksamen. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.

Deleksamen 1:

Praktisk eksamen i gruppe på ca. 20 minutter der vokale og instrumentale ferdigheter på ulike klasseroms- og bandinstrumenter vurderes. Individuell vurdering.

Deleksamen 2:

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn i musikkorientering 1 (populærmusikk og vestens musikkhistorie) med et omfang på 2 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske grunner kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt ved ny/utsatt eksamen.