EPN-V2

MAPD4300 Design for Experience Course description

Course name in Norwegian
Design for Experience
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på studiet.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive utviklingen av vernepleie som egen profesjon
  • kan gjøre rede for vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
  • kan gjøre rede for funksjonshemmedes rettigheter og sentral lovgivning for vernepleierens profesjonsutøvelse
  • kan gjøre rede for FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne
  • kan beskrive sentrale etiske teorier og kjerneverdier for miljøterapeutisk arbeid
  • kan gjøre rede for inkludering, likestilling og ikke-diskriminering for å sikre likeverdige tjenester for alle
  • kan beskrive sentrale ferdigheter innen kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og hvordan språk og kultur påvirker dette
  • kan gjøre rede for retningslinjer for å forebygge risiko og truende hendelser, inkludert seksuelle overgrep
  • kan gjøre rede for vernepleierens arbeidsmodell
  • kan gjøre rede for ulike pedagogiske teorier om motivasjon og læring
  • kan gjøre rede for kognitiv og sosiokulturell utvikling
  • kan beskrive sentrale relasjonelle ferdigheter for vernepleierens yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise relasjonelle ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid
  • kan reflektere over ulike pedagogiske perspektiver og tilnærminger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og reflektere over relevante faglige og etiske utfordringer i vernepleierens yrkesutøvelse

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjoner, hverandrevurderinger, gruppearbeid og ulike fremføringer. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, og deler av tiden på universitetet vil bli benyttet til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Content

  • Underlying mechanisms of brand building
  • Product attachment
  • Scrum methodology/agile communication
  • User experience
  • Emotional factors in design/psychological mechanisms in design
  • User behaviour
  • Sustainability
  • Game mechanics
  • Scrum, agile communication and sprint methodology

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Individuelt refleksjonsnotat fra ekskursjon;(digital eller fysisk);inntil 250 ord
  • Veiledet, 5 timers gruppearbeid, 6 studenter, knyttet til etisk refleksjonsmodell
    • Presentasjon av gruppearbeid i seminargrupper. Tilbakemelding på presentasjon fra medstudent(er) og faglærer
  • Individuell refleksjonsoppgave om samarbeidet i gruppen, inntil 250 ord
  • Individuelt refleksjonsnotat; fra psykologi, motivasjon; og utvikling, inntil 250 ord

Course requirements

Hjemmeeksamen, individuell, 5 timer. Inntil 2000 ord

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

En intern og en ekstern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. To;interne sensorer fortsetter deretter sensuren. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for de interne sensorenes vurdering.

Examiners

10 stp. overlapp med VERN1110/VERD1110/VERNL1110 ;