EPN-V2

MAPD4100 Sustainable Design Approaches Course description

Course name in Norwegian
Sustainable Design Approaches
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav

  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ungdom, identitet og danning
    • har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
    • har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
    • har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
    • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
    • kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
    • kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
  • Learning outcomes

    Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.

    Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.

    Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.

  • Content

    • Sustainability principles
    • Sustainability challenges
    • Human basic needs
    • Sustainable design strategies
    • Design for a circular economy (Cradle to Cradle) 
    • Life cycle understanding and estimation ("LCA light") 
    • UN Sustainable development goals
    • Tripple bottom line (people, planet, profit)
    • Systems thinking 
    • Design for sustainable behaviour 
    • Harmful substances in products 
    • Team work processes and reflection of own learning as well as self-management

  • Teaching and learning methods

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

     

    Arbeidskrav

    1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
    2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. 

    Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler tillatt 

  • Assessment

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

  • Permitted exam materials and equipment

    Sentrale temaer i studiet:

    • Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
    • Motivasjon og mestring
    • Læringsorientert tilnærming til dialog
    • Etikk, makt og elevsyn
    • Ungdom: identitet, danning, mangfold og kjønn

  • Grading scale

    Grade scale A-F.

  • Examiners

    Two internal. External examiner is used periodically.