EPN-V2

MAPD4100 Sustainable Design Approaches Course description

Course name in Norwegian
Sustainable Design Approaches
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
  • ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
  • ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
  • har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
  • har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
  • kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
  • kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
  • kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
  • kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
  • kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
  • kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
  • kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
  • kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
  • kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
  • kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
  • kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
  • kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis

Required preliminary courses

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.

Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.

Pensum

Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have an overview and understanding of the most important socio-ecological challenges the world is facing today and how design can contribute to solving them. Working on this complex topic, the course should bring the students to an advanced level of

Knowledge

  • understanding how products and services can be interconnected in systems and mutually affecting each other
  • understanding the scientific principles of sustainability
  • understanding how to make informed decisions for design strategies to minimize the negative impact on socio-ecological systems
  • understanding the concept of a circular economy and how design can contribute to achieving this
  • understanding the differences between scientific knowledge and political goals concerning sustainability
  • about how people behaviour may affect the environmental impact caused by the product or service systems, and how the design may affect this behaviour
  • about the global challenges of production and consumption as well as how design may contribute to a sustainable development and the UN sustainability goals

Skills

  • taking a systems perspective to describe a chosen topic in relation to the sustainability challenges
  • identifying needs on a basic level and related user groups
  • identifying the main environmental impacts caused by a product/service system throughout its lifecycle and make rough estimates of these impacts
  • evaluating choices of sustainable design strategy/strategies to be implemented in the project’s ideation phase, design process & results
  • making design decisions to enable for additional life cycles in a circular economy
  • analysing and comparing sustainability performance (socio-ecological) of product concepts in order to identify areas for improvement and select most promising concepts

General competence

  • understanding the importance of considering sustainability aspects in a design process, identify and apply appropriate tools or methods to minimize or eliminate the negative environmental impact
  • being able to communicate the design process, use of design strategies and tools, as well as evaluations and decisions made to reach the most promising results for sustainability
  • is able to reflect on the consequences of values and strategies chosen by the designer and company in a systemic perspective.

Content

  • Sustainability principles
  • Sustainability challenges
  • Human basic needs
  • Sustainable design strategies
  • Design for a circular economy (Cradle to Cradle)
  • Life cycle understanding and estimation ("LCA light")
  • UN Sustainable development goals
  • Tripple bottom line (people, planet, profit)
  • Systems thinking
  • Design for sustainable behaviour
  • Harmful substances in products
  • Team work processes and reflection of own learning as well as self-management

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Course requirements

Eksamen vurderes til karakteren Bestått/Ikke bestått.

Assessment

Det brukes 2 interne sensorer.

Permitted exam materials and equipment

Se programplanen

Grading scale

Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet sosialt arbeid
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
  • inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver
  • inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
  • velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
  • utvikle design for en empirisk undersøkelse
  • analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven