EPN-V2

MAPD4000 Philosophy of Science and Design Research Course description

Course name in Norwegian
Philosophy of Science and Design Research
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Elective Courses, Master's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.;

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike;tegnspråklige;varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn;
  • har videreutviklet sin kunnskap;rundt;norsk;tegnspråk;og dets grammatikk, også i internasjonalt perspektiv;;
  • har;kunnskap om;ulike tegnspråklige sjangre;

Ferdigheter

Studenten

  • kan;gjøre;seg forstått og forstå tekster om ulike;temaer fortalt av;tegnspråkbrukere;i ulike;aldre;og med ulik bakgrunn;
  • kan delta;i;og bidra aktivt;under;samtaler om ulike;dagligdagse;temaer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan;redegjøre;for ulike syn på kommunikasjon og språk;;
  • kan;redegjøre;for;hva;norsk tegnspråk er
  • har grunnleggende forståelse av døve og tegnspråklige i et internasjonalt perspektiv

Learning outcomes

Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk;med noe bruk av norsk, for eksempel i undervisningsmateriell. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.;

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver.;Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.;

Content

Studentene;fortsetter;å utvikle;et grunnleggende vokabular og øker samtalekompetansen sin. Utdyping av språkferdigheter, både gjennom monolog og dialoger.;Økt;kompetanse rundt tegnspråkets utvikling, i tillegg til samfunnsutviklingen og hvordan ulike syn gjennom tidene har satt sitt preg på tegnspråket.;;Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).;

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;

  • Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter
  • Arbeidskrav 2: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 3: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk døvehistorie
  • Arbeidskrav 4: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk

Formålet med arbeidskravene;er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:;

  • Attendance;of;minimum 80%;
  • 2;milestone;deliverables;(oral presentation;and/or;written);
  • One;written;assignment;(2500 - 4000;words);

Assessment

Individual or group assignment, consisting;of:;

  • Individual written home;examination,;2500 - 4000 words long, or in accordance with specifications set by a publication channel of the student's choice;
  • Students;can choose to;work in groups, but must submit 1 (one) written assignment per student;
  • Language: English or Norwegian

The examination result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.;