EPN

MANES5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Masterstudium i anestesisykepleie
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i anestesisykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte må det foreligge en oppdatert godkjent prosjekbeskrivelse.

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve anestesisykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som anestesisykepleier.

Masteroppgaven kan være et selvstendig forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved høgskolen eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et fagutviklingsarbeid, et kvalitetssikringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid.

Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er skrevet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Studenten skal være 1. eller 2. forfatter. Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe. I fordypningsnotatet/kappen skal studenten(e) drøfte og utdype et avgrenset metodologisk og/eller substansielt tema.

Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.

Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for kull 2017.

Required preliminary courses

Opptak til studiet. Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes

  • har inngående kunnskap om sykepleiens vitenskapelige teori og metoder

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

  • har inngående kunnskap om analyse av forskningsdata

  • har inngående kunnskap om forskningsetikk

  • har inngående kunnskap om metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie

  • kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder og kan arbeide selvstendig med en teoretisk problemstilling

  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor anestesisykepleie

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske  problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte prosjekter innen anestesisykepleie

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker anestesisykepleiens uttrykksformer

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmennheten

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie

Teaching and learning methods

Det blir arrangert regelmessige seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.

Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Studenten(e) får oppnevnt en veileder på bakgrunn av problemstillingen som er valgt, og veilederen og studenten(e) skriver under på en gjensidig bindende avtale om veiledningsforholdet ved oppstart. Det gis tilbud om 20 timer veiledning pr. gruppe. Deler av veiledningstilbudet skjer i forbindelse med masteroppgaveseminarene.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Oppdatert godkjent prosjektbeskrivelse

  • Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminaret.

  • Selvvalgt pensum på minimum 2000 sider må være godkjent av veileder før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Assessment

Skriftlig masteroppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter samt individuell

muntlig eksaminasjon. Oppgaven skal skrives ifølge gjeldende Masterhåndbok.

Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/¿ 20 %). Velges artikkelmanus, skal

fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/¿ 20 %). Velges et annet format, skal

omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/¿ 20 %). Kravet til omfang er det

samme for individuelle masteroppgaver og masteroppgaver skrevet i gruppe.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Examiners

Hver masteroppgave vurderes av to sensor, hvorav en sensor må være ekstern.

Course contact person

Vibeke Lohne/Berit Taraldsen Valeberg