Programplaner og emneplaner - Student
MAMUS5900 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
- Weight
- 50.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Kunnskapsområdet bygger på fagene drama, forming og musikk. Pedagogikk inngår som en integrert del i studiet. Studiet skal gi studenten fordypet kunnskap relatert til kunnskapsområdet og utvikle studentens ferdigheter til faglig og pedagogisk arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, samt utvikle deres identitet som fremtidige ledere, kunst - og kulturformidlere og barnehagelærere. Samarbeid med ulike aktører i kunstfaglige kontekster vil være et perspektiv i studiet. I dette emnet vil kunnskap om de yngste barna bli særlig vektlagt.
Required preliminary courses
Emnet gir et overblikk over sentrale informasjonsrettslige temaer som personvern, offentlighetsprinsippet og opphavsrett, og bevaring bruk og formidling av informasjonsressurser som kulturarv. Emnet kombinerer oversikt over norsk rett på området med europeisk og internasjonal lovgivning som har betydning for den norske rettstilstanden.
Undervisningsspråk er norsk.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of their area of specialisation and can analyse academic problems to identify the need for research and professional development
- has in-depth knowledge of the research process
Skills
The student
- can analyse relevant theories and issues to initiate and carry out a limited research, quality improvement or development work
- can use relevant methods for research, quality improvement or development work in their own work
- can analyse and deal critically with various sources of information and use them in scholarly arguments in their own research, quality improvement or development work
- can carry out an independent, limited research, quality improvement or development work in accordance with the approved project description and the applicable norms for research ethics
General competence
The student
- can communicate relevant issues, analyses and conclusions from their own research, quality improvement or development work to both the general public and academia
- can contribute to new thinking, innovation processes and evidence-based practice in the health services and in health-promoting work
Teaching and learning methods
Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.
Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
- god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
- god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
- grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
- kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
- grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
- legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering
Generell kompetanse
Studenten
- forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner
Assessment
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
- kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.