EPN-V2

MAMUS4100 Physical Therapy for Musculoskeletal Conditions - Part 1 Course description

Course name in Norwegian
Fysioterapi for muskelskjelettskader, sykdommer og plager - del 1
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: English (Norwegian if no English-speaking students have registered for the course)

This course covers more recent knowledge on the most common musculoskeletal injuries, illnesses and conditions (MSDs) in a life course perspective from childhood to old age. Teaching and learning activities are based on a knowledge-based practice model, which incorporates theoretical and research-based knowledge, clinical experience, the patient’s preferences and contextual factors. The course has an emphasis on the critical assessment of current examination and treatment methods, the organisation and quality of the health services and the role of physiotherapists in interdisciplinary cooperation and interaction. It will also include teaching of implementation methods of documented knowledge and on physiotherapy in the primary health services of the future, for example physiotherapists’ tasks as part of a follow-up or primary health team.

Required preliminary courses

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Rammeplanen for barnehagen knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og biologisk mangfold, vil fordypningen ta opp deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse, solidaritet og barns bevissthet og åpenhet for prosesser i naturen
  • kunnskap om økologi og menneskets forvaltning av naturressurser
  • kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om biotoper og naturpregede omgivelser i og i tilknytning til storbyen og fagdidaktisk arbeid med barn i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen og barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede skapende prosesser med natur- og gjenbruksmaterialer
  • kan se sammenhengen mellom barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
  • har kompetanse knyttet til bærekraftig ressursbruk

Course requirements

None.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling:

  • Praktisk prosjekt i gruppe. Det skal utarbeides forslag til pedagogisk arbeid med bærekraft i samarbeid med en barnehage. Gruppen (3 stk, evt. 2-4 om gruppene ikke kan deles i tre) presenterer forslaget i et muntlig fremlegg (ca. 30 minutter).
  • Individuelt estetisk prosjekt knyttet til barns utforskning og eksperimentering med ulike materialer. Arbeidskravet dokumenteres gjennom et individuelt formingsprodukt som stilles ut med en kort og informativ utstillingstekst. Omfang: ca. 350 ord med bildeillustrasjoner.

De to praktiske prosjektene danner grunnlag for to refleksjonsnotat som skal leveres til mappeeksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamen og sensorordning» nedenfor).

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Tilstedeværelse på presentasjon av gruppearbeid
  • Tilstedeværelse på presentasjon av praktisk estetisk prosjekt

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert karakter på mappen A-F.

Examiners

Oppgavene i mappen vil bli vurdert av tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.

Overlapping courses

Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :

1. Natur og økologi

  • økologi
  • biologisk mangfold
  • ulike naturmiljøer
  • natursyn

2. Ressurs- og materialbruk

  • materialforståelse og håndverkstradisjoner
  • kreativt gjenbruk
  • kunst i natur og natur i kunst

3. Demokrati og rettferdig fordeling

  • global forståelse
  • solidaritet og rettferdig fordeling
  • barns rettigheter og medvirkning
  • interessemotsetninger og konflikthåndtering

4. Ledelse og veiledning

  • pedagogisk ledelse
  • pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
  • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen