Programplaner og emneplaner - Student
MAMO3300 Real analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Reell analyse
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning, relasjonsbygging og didaktikk stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.
Recommended preliminary courses
The course builds on
- MAMO2300 - Linear algebra and introduction to group theory
- DAFE1000 - Mathematics 1000
- DAPE2000 - Mathematics 2000 with statistics
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Kandidaten
- har kunnskap om barnehagelærerrollen, og om barnehagens historie og egenart
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
- har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og behov for omsorg, og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
- har kunnskap om barnehagepedagogisk arbeid med barnegrupper i samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet.
- har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser, deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
- har kunnskap om samiske perspektiver på barndom
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold
- kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis
- kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
Learning outcomes
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Høst
- Individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning, omfang 2000 ord +/- 10 prosent
Vår
- Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til språklig og kulturelt mangfold (om lag 20 minutter)
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse i Inter1100; Seminar over 2 dager. Se Inter1100
- Veiledning i gruppe på individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning
- Veiledning i gruppe og tilstedeværelse ved muntlig framlegg av arbeidskrav knyttet til språklig og kulturelt mangfold
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager, 3000 ord (+/- ti prosent).
Ny/utsatt eksamen
Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatte.
Assessment
Karakterskala: A-F.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barnehage og barnehagelærerrollen
- Pedagogisk grunnsyn
- Barns utvikling og læring
- Barns seksualitet, kjønn og identitet
- Omsorg og overganger
- Danning og medvirkning
- Lek og vennskap
- Mangfold og likeverd
- Observasjon og didaktikk
- Pedagogisk ledelse og veiledning
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.