Programplaner og emneplaner - Student
MAMO3300 Real analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Reell analyse
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course aims to enable students to understand the research process in the broad field of management and the specific requirements of entrepreneurship and innovation research. The course provides opportunities for students to plan, carry out and communicate research projects for their project work as well as for their master’s thesis. In particular, the course aims to cover current qualitative research designs and tools for innovators and entrepreneurs as well as knowledge about how to interpret quantitative research designs. Particular attention is given to participant-oriented and practice-oriented research such as action research, phenomenology, ethnography, qualitative experiments and narrative methods. Case study as an overarching research design that enables bridging theory and practice. The course goes back to the classics in qualitative theory and moves on to applications in innovation and entrepreneurship research.
Language of instruction is Norwegian.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Required preliminary courses
Systematic documentation and evaluation of the art therapy process and outcome is crucial for developing both the quality and the evidence-base of art therapy practices. During this course students will experiment and learn to use different tools to observe and evaluate therapeutic change, art therapy process and its outcome. They learn to consider ethical issues as well as to know the principles and laws that regulate practice with different clients.
The students’ own art therapy practice is at the core of learning during this course. They will practice evaluation of practice processes and utilize the findings in improving professional self-reflection and the quality of practice work. The course includes supervision of the student’s art therapy practice training.
Learning outcomes
Admission to the programme
Teaching and learning methods
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om opplæringsloven, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter, og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- har kunnskap om fagområdet design, kunst og håndverks tradisjoner og ideologiske ståsted i et historisk og samtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og aktuell forskning knyttet til undervisning, læring og vurdering innen fagområdet og læreplanverkets tverrfaglige temaer
- har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer som egner seg i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
- har kunnskap om rammefaktorer og HMS-arbeid i skoleverkstedene, og kjenner til lover og forskrifter som regulerer dette
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan analysere og vurdere læreplaner, og drøfte fagteori og innhold i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
- kan begrunne og drøfte fagområdets egenart og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
- kan vurdere elevers praktisk skapende arbeid og faglige kompetanse, og legge til rette for at elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfellesskap
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
- kan formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
Permitted exam materials and equipment
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Grading scale
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Examiners
Line Christoffersen