Programplaner og emneplaner - Student
MAMO3200 Simulation and visualization Course description
- Course name in Norwegian
- Simulering og visualisering
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om numerisk simulering av fysiske problemer og vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater. Studenten vil lære om forskjellen på ulike simuleringsteknikker og deres anvendelsesområder knyttet opp til konserveringslover. Videre vil emnet gå inn på vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater. Studenten lærer om utvikling av simuleringskode, visualisering av resultater, samt interaktiv simulering.
Recommended preliminary courses
Emnet bygger på
- DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk
- DAPE1300 Diskret matematikk
- DAPE1400 Programmering
Det er en fordel å ha tatt DATS2300 Algoritmer og datastrukturer, DAVE3705 Matematikk 4000, samt MAMO2200 Avansert modellering og beregninger.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare oppbygning og hensikt med numerisk simulering
- gjøre rede for verifikasjon av simuleringsresultater
- gjøre rede for sentrale teknikker, konsepter og utfordringer innenfor vitenskapelig visualisering, inkludert skalarfeltvisualisering, vektorvisualisering, tidsavhengig visualisering, to- og tre-dimensjonal visualisering
- forklare og sammenlikne kjøretid og ressursbruk for forskjellige simuleringsteknikker
Ferdigheter
Studenten kan:
- skrive program som kan simulere differensiallikninger
- vitenskapelig visualisering av forskjellige typer data (skalar-, vektor-, tensor-, og tidsavhengige data)
- bruke både egenutviklede og standardiserte verktøy til å løse sammensatte og kompliserte problemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- diskutere og gi råd om hvilke simulerings- og visualiseringsteknikker det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
- identifisere når og hvordan det er mest hensiktsmessig å bruke numerisk simulering og vitenskapelig visualisering for fysiske og ingeniørrettede problemstillinger
- analysere når en simuleringskode fungerer og gir forventede resultater, og når resultatene er feil
Teaching and learning methods
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er i stor grad basert på gruppearbeid knyttet opp mot de obligatoriske oppgavene med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Grading scale
ELPE1300 Elektriske kretser
ELEK2100 Signalbehandling
Examiners
Emnet overlaper 10 stp mot ELI2900, 7stp mot RAB1200 og 9 stp mot ELTS2500.