EPN-V2

MAMO3200 Simulation and visualization Course description

Course name in Norwegian
Simulering og visualisering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav

  • Recommended preliminary courses

    Emnet bygger på

    • DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk
    • DAPE1300 Diskret matematikk
    • DAPE1400 Programmering

    Det er en fordel å ha tatt DATS2300 Algoritmer og datastrukturer, DAVE3705 Matematikk 4000, samt MAMO2200 Avansert modellering og beregninger.

  • Required preliminary courses

    Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
    • har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
    • har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
    • kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
    • har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
    • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
    • har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
    • har kunnskap om individuell plan (2)
    • har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
    • kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
    • kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
    • kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
    • kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
    • har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
    • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
  • Learning outcomes

    Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper utgjør cirka 8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv arbeide med problemstillinger fra pensum og presentere disse og få veiledning for videre lesning. Faglærer vil delta i disse seminarene.

  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltakelse i seminargrupper og presentasjon av tekster (1)
    • Deltakelse i gruppearbeid (2)
    • Gjennomføre et intervju i gruppe (2)
    • Presentasjon av intervjuundersøkelse i gruppe (2)
  • Course requirements

    Prosjekteksamen individuell, varer mens emnet pågår, omfang inntil 2000 ord.

    Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, individuell. Eksamensoppgaven deles ut to uker før eksamensinnlevering.

  • Assessment

    Alle

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F

  • Grading scale

    To interne sensorer

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.