EPN-V2

MAMO2400 Thermodynamics and statistical physics Course description

Course name in Norwegian
Termodynamikk og statistisk fysikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

    Knowledge

    The student can:

    • explain what is meant by a mathematical model.
    • provide examples of applications for mathematical models.
    • account for various computational methods and their areas of application.
    • know the difference between a deterministic simulation and a probabilistic simulation.
    • be familiar with standard visualization techniques.

    Skills

    The student can:

    • translate a selection of models from natural laws and descriptions into mathematical equations.
    • use Python programming to implement the models on a computer.
    • use exploratory methods to acquire knowledge about mathematical models.

    General competence

    The student can:

    • read and understand texts that deal with simple mathematical models.
    • transfer practical problems into mathematical form.
    • explain and use basic numerical algorithms.
    • evaluate results from mathematical calculations.
  • Recommended preliminary courses

    Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

  • Required preliminary courses

    Dette er det første studieemnet i norsk tegnspråk og har et undervisningsomfang tilsvarende 7 uker. Det omfatter både praktisk ferdighetstrening i norsk tegnspråk og grunnleggende kunnskap om døves kultur og historie.

    Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

  • Learning outcomes

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Teaching and learning methods

    Individual oral examination of about 30 minutes consisting of a presentation by the student and consecutive questions of . The examination result cannot be appealed.

    In the case of a new or postponed examination, a different examination format may be used, or a new assignment with a new deadline may be given. If an oral examination is used, it cannot be appealed.

  • Course requirements

    Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.

    Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift og video vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.

  • Assessment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
    • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter.

    Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

    Se programplan for generelle regler om arbeidskrav.

    Krav om deltakelse

    Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen gjennomføres gjennom samtaler i grupper på norsk tegnspråk. Varighet 20-30 minutter. Samtalene gjennomføres i par og med bytte av samtalepartnere underveis. Studentenes prestasjon vurderes individuelt.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

  • Grading scale

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Examiners

    None.