Programplaner og emneplaner - Student
MAMO1100 Introduction to modeling and computing Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i modellering og beregninger
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i modellbegrepet, og forklarer hvordan vi bygger, implementerer og analyserer modeller knyttet til ingeniørfaglige problemstillinger. Emnet gir studentene trening i å utforske modeller gjennom bruk av analytiske og numeriske metoder, statistisk tankemåte, samt programmering og visualisering av resultater. Temaene som tas opp skal forberede og motivere studentene til videre studier innen spesialiseringene Vitenskapelige beregninger, Statistiske og datadrevne metoder og Matematikk og fysikk.
Recommended preliminary courses
Individuell praktisk - muntlig
Tid pr. student: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- Forklare hva som menes med en matematisk modell.
- Gi eksempler på bruksområder for matematiske modeller.
- Gjøre rede for hvordan modeller utvikles og forbedres gjennom modelleringssyklusen.
- Gjøre rede for ulike beregningsmetoder og deres anvendelsesområde.
- Kjenne til forskjellen på en deterministisk simulering og probabilistisk simulering.
- Kjenne til standard visualiseringsteknikker.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Oversette et utvalg av modeller fra naturlover og beskrivelser til matematiske ligninger.
- Bruke Python-programmering til å implementere modellene på datamaskin.
- Bruke utforskende metode til å skaffe seg kunnskap om matematiske modeller.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Lese og forstå tekster som tar for seg enkle matematiske modeller.
- Overføre praktisk problemer til matematisk form.
- Forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer
- Vurdere resultater fra matematiske beregninger
Teaching and learning methods
Forelesninger og regneøvinger.
Forelesninger vil være basert på gjennomgang av nytt stoff, samt diskusjoner og refleksjoner. Øvingene kombinerer bruk av blyant og papir og regneverktøy på datamaskin under veiledning av faglærer og/eller studentassistent.
Course requirements
Ingen
Assessment
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design og håndverk, utdanningsvalg og arbeidslivsfag. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og karrierelæring, og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Praktisk planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg for medstudenter på 30-45 minutter tilpasset et av fagene i ungdomsskolen. Undervisningsopplegget løses i grupper på 2-4 studenter, etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang undervisningsplan: 2 studenter: 2000 ord, 3 studenter: 2300 ord og 4 studenter: 2600 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt og forståelse i hvordan faget kan forberede elevene på et hverdags- og arbeidsliv som stiller krav om innovasjon, praktiske ferdigheter og evne til å gjøre estetiske og etiske valg. Øve på samarbeid om undervisning i et profesjonsfellesskap.
Arbeidskrav 2
Individuelt refleksjonsnotat fra 10 dager observasjonspraksis på ungdomsskolen. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang:1500 ord +/- 10% . Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra pedagogisk praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanningsmuligheter.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.