EPN-V2

MAMO1100 Introduction to modeling and computing Course description

Course name in Norwegian
Innføring i modellering og beregninger
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i modellbegrepet, og forklarer hvordan vi bygger, implementerer og analyserer modeller knyttet til ingeniørfaglige problemstillinger. Emnet gir studentene trening i å utforske modeller gjennom bruk av analytiske og numeriske metoder, statistisk tankemåte, samt programmering og visualisering av resultater. Temaene som tas opp skal forberede og motivere studentene til videre studier innen spesialiseringene Vitenskapelige beregninger, Statistiske og datadrevne metoder og Matematikk og fysikk.

  • Recommended preliminary courses

    I målgruppen er alle som ønsker å arbeide som fysioterapeut. Søker er motivert for å ta ansvar for egen læring, samarbeid med medstudenter og et fremtidig yrke som innebærer terapeutisk samarbeid med mennesker.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • Forklare hva som menes med en matematisk modell.
    • Gi eksempler på bruksområder for matematiske modeller.
    • Gjøre rede for hvordan modeller utvikles og forbedres gjennom modelleringssyklusen.
    • Gjøre rede for ulike beregningsmetoder og deres anvendelsesområde.
    • Kjenne til forskjellen på en deterministisk simulering og probabilistisk simulering.
    • Kjenne til standard visualiseringsteknikker.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • Oversette et utvalg av modeller fra naturlover og beskrivelser til matematiske ligninger.
    • Bruke Python-programmering til å implementere modellene på datamaskin.
    • Bruke utforskende metode til å skaffe seg kunnskap om matematiske modeller.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • Lese og forstå tekster som tar for seg enkle matematiske modeller.
    • Overføre praktisk problemer til matematisk form.
    • Forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer
    • Vurdere resultater fra matematiske beregninger
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger og regneøvinger.

    Forelesninger vil være basert på gjennomgang av nytt stoff, samt diskusjoner og refleksjoner. Øvingene kombinerer bruk av blyant og papir og regneverktøy på datamaskin under veiledning av faglærer og/eller studentassistent.

  • Course requirements

    Ingen

  • Assessment

    Mappevurdering som består av to gruppeinnleveringer. Hver gruppe skal bestå av to til fire studenter, og hver gruppeoppgave leveres som en rapport på 5-10 sider.

    Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny eller utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bachelorstudiet i fysioterapi er en treårig profesjonsutdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelorgrad i fysioterapi (Bachelor’s Degree programme in Physiotherapy), og gir grunnlag for ett års turnustjeneste. Fullført studium og ett års godkjent turnustjeneste gir grunnlag for å søke autorisasjon som fysioterapeut i henhold til lov om helsepersonell.

    Programplanen for studiet er utarbeidet i henhold til forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger, og forskrift om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet. ;Studiet har hjemmel i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Formålet med fysioterapi er å skape bedre forutsetninger for funksjon, helse, mestring og livsutfoldelse. Fysioterapeutens bidrag er å skape grunnlag for kroppslig læring og bevegelse, og påvirke spesifikke forhold som har betydning for individets aktivitet og deltakelse.

    Fysioterapi er både et kunnskapsområde og en profesjon. Fysioterapi omfatter kunnskap om fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle dimensjoner ved mennesket, og kjernen av kunnskapsfeltet er kropp, bevegelse, funksjon og interaksjon med omgivelsene. Det teoretiske grunnlaget er forankret i naturvitenskapelig, samfunnsvitenskapelig og humanistisk kunnskap.

    Fysioterapeuter møter mennesker i alle aldre, med ulike sykdomstilstander, skader og funksjonsnivå, og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Fysioterapeuter har plikt til å ivareta alle individers rett til likeverdige tjenester.

    Fysioterapi utøves gjennom personsentrerte, kunnskapsbaserte og resonnerende prosesser hvor både undersøkelse, kartlegging, klinisk diagnostisering, målsetting, tiltak og evaluering inngår. Fysioterapitiltak omfatter blant annet manuelle teknikker, øvelsesbehandling og veiledning, samt tilrettelegging og tilpasning i miljøet. Fysioterapeuter arbeider individrettet, på gruppenivå og tverrsektorielt på systemnivå. Yrkesgruppen bidrar i tverrprofesjonelt samarbeid og har medansvar for å sikre at habilitering- og rehabiliteringsprosesser ivaretar brukerens behov for koordinerte og sammenhengende tjenester.

    Fysioterapeututdanningen ved OsloMet bygger på universitetets verdigrunnlag. Mangfold og likeverd er grunnleggende verdier i utøvelse av fysioterapi i en mangfoldig befolkning. Utdanningen skal derfor tilrettelegge for læringserfaringer som gir forståelse av individer med unike livserfaringer, i alle livsfaser, og som lever sine liv på ulike arenaer.

    Relevans for arbeidslivet

    Fysioterapeuter arbeider innenfor lokale rehabiliteringstjenester, frisklivssentraler, skoler/barnehager, helsestasjoner, sykehjem, hjemmebaserte tjenester og fysikalske institutter. Fysioterapeuter arbeider innenfor en rekke områder i spesialisthelsetjenesten, og er ansatt ved sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner. Ved disse institusjonene bidrar fysioterapeutene i helsetjenester til pasienter i akutt sykdomsfase og tidlig rehabiliteringsfase, og pasienter med behov for spesialisert rehabilitering. Fysioterapeuter arbeider også innenfor arbeidslivsarenaen, hvor arbeidsoppgavene omfatter kartlegging, rådgivning og tilrettelegging av den enkeltes arbeidsmiljø.

    Relevans for videre utdanning;

    Bachelorgrad i fysioterapi kvalifiserer for opptak ved videreutdanninger og masterstudier, både ved OsloMet og ved andre institusjoner i Norge og utenlands. OsloMet tilbyr masterstudium i fysioterapi og masterstudium i rehabilitering og habilitering.

  • Examiners

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.