EPN-V2

MAME4430 Food, Globalisation and Governance Course description

Course name in Norwegian
Mat, globalisering og styresett
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Required preliminary courses

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om etiske problemstillinger ved datainnsamling, analyse, målvalg og tiltak
    • har bred kunnskap om pasienters og brukeres personvern ved datainnsamling, analyse, målvalg og tiltak
    • har bred kunnskap om ulike observasjons- og registreringsmetoder, test, screening og ulike standardiserte tester

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kartlegge og analysere årsaker til atferd
    • kan anvende opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivets ferdigheter, verbale ferdigheter og samarbeidsferdigheter
    • kan foreslå og begrunne anerkjente tiltak og metoder i opplæring og for å redusere utfordrende atferd
    • kan redegjøre for og beskrive N=1 design
    • kan redegjøre for motivasjonelle operasjoner som miljøterapeutisk virkemiddel
    • kan redegjøre for prinsipper for å anvende naturlige og arrangerte forsterkningsbetingelser i opplæring
    • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere ulike tiltak
    • kan redegjøre for, definere og vise praktiske ferdigheter i observasjonsmetoder og registreringsmetoder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og delta i gjennomføring av tiltak i tråd med etiske retningslinjer og etter anerkjente metoder
    • kan begrunne hvorfor de ulike observasjons- og registreringsmetodene er egnet for bestemte formål
  • Learning outcomes

    Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.

  • Content

    Food habits are an important expression of our cultural identity and are of fundamental importance for our health. Migration to western countries is often associated with the adoption of less healthful dietary habits and a higher risk of obesity and related disorders. The development of increasingly multicultural societies creates new challenges for health promotion initiatives. Migration, Food and Health provides an interdisciplinary approach to understand the relationship between migration, food habits and health in order to build capacity for nutrition intervention with a multicultural population.

    The course lasts for 6 weeks.

  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Pretest ved oppstart av emnet.
    • Deltagelse i veiledet gruppearbeid med framlegg.
    • Planlegge og holde muntlig presentasjon i gruppe.
    • Posttest ved emnets slutt.
  • Course requirements

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

    Sensorordning: To sensorer.

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Ingen.

    Pensumliste

    Obligatorisk pensum

    Bech, H. & Ottersen, K.-O. (2006). Kartlegging av preferanser hos en ungdom med autisme: Samsvar mellom resultater fra ulike metoder. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 33 (4), 205-213. [8 sider]

    Cicero, F. R. & Pfadt, A. (2002). Investigation of a reinforcement-based toilet training procedure for children with autism. Research in Developmental Disabilities, 23 (5), 319-331. doi:10.1016/S0891-4222(02)00136-1 [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0891422202001361

    Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Kapittel 1-2, 4, 11-26 og 28-29] [485 sider] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397]

    Foster, S. L., & Mash, E. J. (1999). Assessing social validity in clinical treatment research: Issues and procedures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67 (3), 308-319. doi:10.1037/0022-006X.67.3.308[20 sider] [Lenke til fulltekst: http://doi.apa.org.ezproxy.hioa.no/fulltext/1999-03648-003.html

    Green, C. W., Reid, D. H., Rollyson, J. H. & Passante, S. C. (2005). An enriched teaching program for reducing resistance and indices of unhappiness among individuals with profound multiple disabilities.Journal of Applied Behavior Analysis, 38 (2), 221-233. doi:10.1901/jaba.2005.4-04. [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2005.4-04/epdf]

    Holden, B. (2010). Språk, regelstyring og bevissthet. I S. Eikeseth & F. Svartdal (Red.), Anvendt atferdsanalyse: Teori og praksis (2. utg., s. 80-99). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kapitlet, 5 sider]

    Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (6. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk. [Deler av kapittel 10 Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten, side 473-494] [21 sider]

    McClannahan, L. E. & Krantz, P. J. (2008). Aktivitetsplaner for barn med autisme: Trening av selvstendig atferd (R. Enerstvedt, & S. Å. Hansen, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [144 sider]

    Ottersen, K., & Bech, H. (2008). Utarbeidelse av standardiserte lister over stimuli som kan brukes til kartlegging av forsterkere hos personer med alle grader av utviklingshemning. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 35 (4), 179-190.

    Sundberg, M. L., & Partington, J. W. (1998). Teaching language to children with autism or other developmental disabilities (Versjon 7.1). Concord, CA: AVB Press. [Kapittel 4, Augmentive Communication] [23 sider] [OBS! Denne boken tas ikke inn av Akademika bokhandel. Den kan kjøpes fra forlaget for en rimelig sum: proedinc.com/customer/ProductView.aspx?ID=1027&sSearchWord=R.+Vance+Hall%20 Levering kan ta et par uker.]

    van Houten, R., Axelrod, S., Bailey, J. S., Favell, J. E., Foxx, R. M., Iwata, B. A. & Løvaas, O. I. (1988). The right to effective behavioral treatment. Journal of Applied Behavior Analysis, 21 (4), 381-384. doi:0.1901/jaba.1988.21-381 [4 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.1988.21-381/epdf

    van Houten, R., & Hall, R. V. (2001). The measurement of behavior: Behavior modification (3. utg.). Austin, TX: Pro-Ed.[113 sider]

    Øyen, B. (2014). Pedagogiske tiltak for personer med store og sammensatte funksjonsvansker: En presentasjon og vurdering av forskning 2000-2013. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 41 (1), 1-31. Hentet fra http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=1143[30 sider]

    Samlet er pensum på ca. 900 sider.

    Anbefalt litteratur

    Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397

    Horne, H. & Øyen, B. (2007). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 2. Opplæringsteknikker (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

    Horne, H. & Øyen, B. (2008). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 3. Språk, dagliglivets ferdigheter, problematferd (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

    Løkke, J. A., Iversen, A. B., Lind, A., Riis, M., & Vold, J. A. (2011). Tidsbasert fjerning av krav, differensiell forsterkning og motstand mot stell hos en person med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 69-75.

    Løvaas, O. I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: Grunnleggende prinsipper (Glenne kompetansesenter, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum]

    Steingrimsdottir, H. S., & Arntzen, E. (2015). On the utility of within-participant research design when working with patients with neurocognitive disorders. Clinical Interventions in Aging , 10, 1189-1200. doi:10.2147/CIA.S81868[Lenke til fulltekst: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516033/

    Trahan, M. A., Kahng, S., Fisher, A. B., & Hausman, N. L. (2011). Behavior-analytic research on dementia in older adults. Journal of Applied Behavior Analysis, 44 (3), 687-691. doi:10.1901/jaba.2011.44-687[Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2011.44-687/epdf

    (Pensumliste ajour: 2017-08-02 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)

  • Assessment

    Written exam (1500 words (+/- 10 %), in English or Norwegian, individual, 48 hours. The exam text is given in English.

    Assessment

    A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.

    Examination resources

    All.

    Use of Examiners

    Internal and external examiner.

    Syllabus

    Crowder, S. J., & Broome, M. E. (2012). A Framework to Evaluate the Cultural Appropriateness of Intervention Research. Western Journal of Nursing Research, 34 (8), 1002-1022. Hentet fra:http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/0193945912451656

    Davidson, E. M., Liu, J. J., Bhopal, R., White, M., Johnson, M. R. D., Netto, G., . . . Sheikh, A. (2013). Behavior Change Interventions to Improve the Health of Racial and Ethnic Minority Populations: A Tool Kit of Adaptation Approaches. Milbank Quarterly, 91 (4), 811-851 Hentet fra: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/1468-0009.12034/full

    Foronda, C. L. (2008). A Concept Analysis of Cultural Sensitivity. Journal of Transcultural Nursing, 19 (3), 207-212. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/1043659608317093

    Garnweidner, L. M., Terragni, L., Pettersen, K. S., & Mosdol, A. (2012). Perceptions of the host country's food culture among female immigrants from Africa and Asia: Aspects relevant for cultural sensitivity in nutrition communication. Journal of Nutrition Education and Behavior, 44 (4), 335-342. Hentet frahttp://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.jneb.2011.08.005

    Gele, A. A., Pettersen, K. S., Torheim, L. E. & Kumar, B. (2016). Health literacy: The missing link in improving the health of Somali immigrant women in Oslo. BMC Public Health, 16 (1), 1134 Hentet frahttps://doi.org/10.1186/s12889-016-3790-6.

    Gele, A. A., Pettersen, K. S., Kumar, B. & Torheim, L. E. (2016). Diabetes Risk by Length of Residence among Somali Women in Oslo Area. Journal of Diabetes Research, 2016 . [10 s.] Hentet frahttp://dx.doi.org/10.1155/2016/5423405.

    Grewal, N. K., Andersen, L. F., Sellen, D., Mosdøl, A., & Torheim, L. E. (2016). Breast-feeding and complementary feeding practices in the first 6 months of life among Norwegian-Somali and Norwegian-Iraqi infants: the InnBaKost survey. 19 (4), 703-715. Hentet fra:http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1017/S1368980015001962

    Hadley, C., Zodhiates, A., & Sellen, D. W. (2007). Acculturation, economics and food insecurity among refugees resettled in the USA: A case study of West African refugees. Public Health Nutrition, 10 (4), 405-412. Hentet fra: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1017/S1368980007222943

    Hibbah, A., Nicolaou, M., Powell, K., Terragni, L., Maes, L., Stronks, K., . . . Holdsworth, M. (2016). Systematic mapping review of the factors influencing dietary behaviour in ethnic minority groups living in Europe: A DEDIPAC study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 13 . Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1186/s12966-016-0412-8

    Huff, R. M., Kline, M. V. & Peterson, D. V. (2015). Health promotion in multicultural populations : a handbook for practitioners and students (3. utg.). Thousand Oaks, Calif: Sage. [Ch. 1-8]

    Kinnunen, T., Waage, C., Sommer, C., Sletner, L., Raitanen, J., & Jenum, A. (2016). Ethnic differences in gestational weight gain: A population-based cohort study in Norway. Maternal and Child Health Journal, 20 (7), 1485-1496. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s10995-016-1947-7

    Langøien, L. J., Terragni, L., Rugseth, G., Nicolaou, M., Holdsworth, M., Stronks, K., . . . Roos, G. (2017). Systematic mapping review of the factors influencing physical activity and sedentary behaviour in ethnic minority groups in Europe: A DEDIPAC study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14 (1) Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/2454325

    Lorentzen, C., Ommundsen, Y., Jenum, A. K., & Holme, I. (2009). The "Romsås in motion" community intervention: Mediating effects of psychosocial factors on forward transition in the stages of change in physical activity. Health Education and Behavior, 36 (2), 348-365. Hentet fra:http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/1090198107308372

    Ludwig, A. F., Cox, P., & Ellahi, B. (2011). Social and cultural construction of obesity among Pakistani muslim women in North West England. Public Health Nutrition, 14 (10), 1842-1850. Hentet fra:http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1017/S1368980010003472

    Napier, A. D., Ancarno, C., Butler, B., Calabrese, J., Chater, A., Chatterjee, H., . . . Woolf, K. (2014). Culture and health. The Lancet, 384 (9954), 1607-1639. Hentet fra:http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/S0140-6736(14)61603-2

    Netto, G., Bhopal, R., Lederle, N., Khatoon, J. & Jackson, A. (2010). How can health promotion interventions be adapted for minority ethnic communities? Five principles for guiding the development of behavioural interventions. Health Promotion International, 25 (2), 248-257 Hentet fra https://academic.oup.com/heapro/article/25/2/248/561117.

    Neuhauser, L., Rothschild, R., & Rodríguez, F. M. (2007). MyPyramid.gov: Assessment of literacy, cultural and linguistic factors in the USDA Food pyramid web site. Journal of Nutrition Education and Behavior, 39(4), 219-225. Hentet fra: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.jneb.2007.03.005

    Nicolaou, M., Doak, C. M., van Dam, R. M., Brug, J., Stronks, K. & Seidell, J. C. (2009). Cultural and Social Influences on Food Consumption in Dutch Residents of Turkish and Moroccan Origin: A Qualitative Study. Journal of Nutrition Education and Behavior, 41 (4), 232-241 Hentet fra http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S149940460800701X.

    Popkin, B. M., & Gordon-Larsen, P. (2004). The nutrition transition: Worldwide obesity dynamics and their determinants. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, 28 , S2-S9. Hentet fra:http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1038/sj.ijo.0802804

    Raza, Q., Doak, C., Khan, A., Nicolaou, M., & Seidell, J. C. (2013). Obesity and cardiovascular disease risk factors among the indigenous and immigrant Pakistani population: A systematic review. Obesity facts, 6(6), 523-535. Hentet fra: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1159/000357176

    Satia-Abouta, J. (2003). Dietary acculturation: definition, process, assessment, and implications. International Journal of Human Ecology, 4 (1), 71-86. Hentet fra http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.113.1379&rep=rep1&type=pdf

    Taylor, N. J., Sahota, P., Sargent, J., Barber, S., Loach, J., Louch, G. & Wright, J. (2013). Using intervention mapping to develop a culturally appropriate intervention to prevent childhood obesity: The HAPPY (Healthy and Active Parenting Programme for Early Years) study. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 10 , 142. Hentet fra https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-142.

    Wallia, S., Bhopal, R. S., Douglas, A., Bhopal, R., Sharma, A., Hutchison, A.,... Sheikh, A. (2014). Culturally adapting the prevention of diabetes and obesity in South Asians (PODOSA) trial. Health Promotion International, 29 (4), 768. Hentet fra: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1093/heapro/dat015

    Wandel, M., Terragni, L., Nguyen, C., Lyngstad, J., Amundsen, M., & de Paoli, M. (2016). Breastfeeding among Somali mothers living in Norway: Attitudes, practices and challenges. Women and Birth 29 (6) ,487-493. Hentet fra: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.wombi.2016.04.006

    (Literature list last updated: 15.12.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk/EA. APA-stil.)