EPN-V2

MAME4200 Philosophy of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Master's Programme in Food, Nutrition and Health
Master's Programme in Public Health Nutrition
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om vitenskapsteori i et historisk, filosofisk og sosiologisk perspektiv
  • har spesialisert innsikt i vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tilnærminger som vanligvis benyttes innen fagområdet
  • har spesialisert kunnskap innen epidemiologi, herunder ernæringsepidemiologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenstille og kritisk vurdere vitenskapelig litteratur
  • kan analysere og tolke kvantitative og kvalitative data
  • kan analysere data og basert på dette skrive en vitenskapelige tekst på artikkelform
  • kan gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene
  • kan anvende relevante verktøy for å analysere kvantitative data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å vurdere egnet forskningsmetode basert på forskningsspørsmålet

Content

Emnet tar for seg ulike vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og metoder relatert til fagområdet Samfunnsernæring, samt tilnærminger for å besvare relevante problemstillinger (kvantitativ og kvalitativ metode). I tillegg vil temaene ernæringsepidemiologi og vurdering av vitenskapelig litteratur vektlegges med tanke på å utvikle studentens kritiske vurderingsevne i møte med vitenskapelig tenkemåte.

Teaching and learning methods

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, gjennomføring av undersøkelser, analyse og skriftlig presentasjon av undersøkelser, muntlige presentasjoner.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gjennomføre en datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene i et skriftlig refleksjonsnotat (Omfang 2000 ord (+/- 25 prosent).
  • Presentere vitenskapelige data som en fiktiv, men plausibel vitenskapelig artikkel. Artikkelen kan baseres på egeninnsamlede data eller data fra en fiktiv eller en tidligere gjennomført undersøkelse. Omfang 2000 ord (+/- 25 prosent).

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, seks timer.

Sensorordning: To interne.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Hjelpemidler til eksamen

Kalkulator.

Pensumliste

Obligatorisk litteratur

Boushey, C., Harris, J., Bruemmer, B., Archer, S. L. & Van Horn, L. (2006). Publishing nutrition research: A review of study design, statistical analyses, and other key elements of manuscript preparation, Part 1.Journal of the American Dietetic Association, 106 (1), 89-96. Hentet fra http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002822305020365.

Bowers, D. (2014). Medical statistics from scratch : An introduction for health professionals (3. utg.). Hoboken: Wiley. Finnes også som e-bok: https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.hioa.no/lib/hioa/detail.action?docID=1757094

Bruemmer, B., Harris, J., Gleason, P., Boushey, C. J., Sheean, P. M., Archer, S. & Van Horn, L. (2009). Publishing nutrition research: A review of epidemiologic Methods. Journal of the American Dietetic Association, 109 (10), 1728-1737. Hentet fra http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S000282230901270X.

Carter, S. & Little, M. (2007). Justifying knowledge, justifying method, taking action: Epistemologies, methodologies, and methods in qualitative research. Qualitative Health Research, 17 (10), 1316. Hentet fra http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732307306927.

Fade, S. A. & Swift, J. (2011). Qualitative research in nutrition and dietetics: data analysis issues. J. Hum. Nutr. Diet., 24 , 106-114. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01118.x/full.

Fekjær, S. B. (2016). Statistikk i praksis . Oslo: Gyldendal akademisk.

Fretheim, A. (2013). Medisinsk kunnskap før og nå: Fra teori til systematiske oversikter. Norsk epidemiologi, 23 (2), 113-118. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1631.

Freudenheim, J. L. (1999). Study design and hypothesis testing: Issue in the evaluation of evidence from research in nutritional epidemiology. 69 , 1315S. Hentet fra ajcn.nutrition.org/content/69/6/1315s.full.

Friborg, O. (2010). Klassisk testteori og utvikling av spørreinstrumenter. I M. Martinussen (Red.), Kvantitativ forskningsmetodologi i samfunns- og helsefag . Bergen: Fagbokforl. [PDF på Fronter].

Harris, J. E., Gleason, P. M., Sheean, P. M., Boushey, C., Beto, J. A. & Bruemmer, B. (2009). An introduction to qualitative research for food and nutrition professionals. Journal of the American Dietetic Association, 109 (1), 80-90. Hentet fra http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0002822308018956.

Hoogenboom, B. J. & Manske, R. C. (2012). How to write a scientific article. International journal of sports physical therapy, 7 (5), 512. Hentet fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3474301/.

Jamtvedt, G. (2013). Systematiske oversikter om effekt av tiltak. Norsk epidemiologi, 23 (2), 119-124. Hentet fra: http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1632

Kirkehei, I. & Ormstad, S. S. (2013). Litteratursøk. Norsk epidemiologi, 23 (2), 141-145. Hentet frahttp://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1635.

Ladyman, J. (2002). Understanding philosophy of science . London: Routledge. Finnes også som e-bok:http://www.bibotu.com/books/2013/History%20and%20Philosophy%20of%20Science/Ladyman%20-%20Understanding%20Philosophy%20of%20Science%20(Routledge,%202002).pdf

Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. Hentet frahttps://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel

Nasjonalt råd for ernæring. (2011). Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer : metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag . Oslo: Helsedirektoratet. [Kap. 2, 3 og 4]. Finnes også som e-bok: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf

Norderhaug, I. N. (2013). Systematiske oversikter og epidemiologisk forskning. Norsk epidemiologi, 23 (2), 125-130. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1633/1521.

Pilnick, A. & Swift, J. (2011). Qualitative research in nutrition and dietetics: assessing quality. Journal of Human Nutrition & Dietetics, 24 , 209-214. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01120.x/epdf.

Starks, H. & Trinidad, S. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17 (10), 1372. Hentet fra http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732307307031.

Swift, J. A. & Tischler, V. (2010). Qualitative research in nutrition and dietetics: getting started. Journal of Human Nutrition & Dietetics, 23 (6), 559-566. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01116.x/epdf.

Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse : En innføring i kvalitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Thelle, D. (2015). Epidemiology: A basis for public health and disease prevention . Oslo: Gyldendal akademisk.

Ulleberg, H. Kort innføring i vitenskapsteori . [PDF på Fronter].

Vist, G. E., Sæterdal, I., Vandvik, P. O. & Flottorp, S. A. (2013). Gradering av kvaliteten på dokumentasjonen.Norsk epidemiologi, 23 (2), 151-156. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1637/1525.

I tillegg vil det tilkomme aktuelle artikler i forbindelse med undervisningen som vil være del av pensum.

Anbefalt tilleggslitteratur (ikke obligatorisk)

Boushey, C. J., Harris, J., Bruemmer, B. & Archer, S. L. (2008). Publishing Nutrition Research: A Review of Sampling, Sample Size, Statistical Analysis, and Other Key Elements of Manuscript Preparation, Part 2.Journal of the American Dietetic Association, 108 (4), 679-688. Hentet fra http://ac.els-cdn.com.ezproxy.hioa.no/S0002822308000035/1-s2.0-S0002822308000035-main.pdf?_tid=ac892d4e-4aac-11e7-8b5e-00000aab0f27&acdnat=1496749295_2ab4f055031a99ccd88bcf1aa45661ec.

Creswell, J. W. (2015). 30 Essential skills for the Qualitative Researcher . Washington D. C: Sage.

Harris, J. E., Boushey, C., Bruemmer, B. & Archer, S. L. (2008). Publishing Nutrition Research: A Review of Nonparametric Methods, Part 3. Journal of the American Dietetic Association, 108 (9), 1488-1496. Hentet fra http://ac.els-cdn.com.ezproxy.hioa.no/S000282230801256X/1-s2.0-S000282230801256X-main.pdf?_tid=1459cf6c-4aaf-11e7-aebb-00000aab0f6b&acdnat=1496750328_b411a390ab3d46994631a627f63d5c92.

Johannessen, A. (2009). Introduksjon til SPSS : versjon 17 (4. utg.). Oslo: Abstrakt forl.

Krokan, A. (1995). Forstå statistikk : statistiske metoder for samfunnsfag og humaniora . Oslo: Kolle forl. [PDF på Fronter]. Finnes også som e-bok:http://www.nb.no/nbsok/nb/d1e4b646b6e86d3eaa9642fc6adc66d1.nbdigital?lang=no#0

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2016). Slik oppsummerer vi forskning : Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten . Hentet fra: http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/slik-oppsummerer-vi-forskning

NNR5 Working group (2011). A guide for conducting systematic literature reviews for the 5th edition of the Nordic Nutrition Recommendations. Revised ed. Hentet fra http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:716939/FULLTEXT01.pdf.

Pripp, A. H. (2015). Hvorfor p-verdien er signifikant. Tidsskrift for Den norske legeforening, 135 (16), 1462-1464. Hentet fra http://tidsskriftet.no/2015/09/kronikk/hvorfor-p-verdien-er-signifikant.

Ringdal, K. (2013). Enhet og mangfold : Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.

World Cancer Research Fund & American Institute for Cancer Research. (2007). Food, nutrition, physical activity, and the prevention of cancer: A global perspective. Hentet frahttp://discovery.ucl.ac.uk/4841/1/4841.pdf

(Pensumliste ajour: 07.06.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk/ea, APA-stil.)