Programplaner og emneplaner - Student
MAME4200 Philosophy of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Study programme
-
Master's Programme in Food, Nutrition and HealthMaster's Programme in Public Health Nutrition
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om vitenskapsteori i et historisk, filosofisk og sosiologisk perspektiv
- har spesialisert innsikt i vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tilnærminger som vanligvis benyttes innen fagområdet
- har spesialisert kunnskap innen epidemiologi, herunder ernæringsepidemiologi
Ferdigheter
Studenten
- kan sammenstille og kritisk vurdere vitenskapelig litteratur
- kan analysere og tolke kvantitative og kvalitative data
- kan analysere data og basert på dette skrive en vitenskapelige tekst på artikkelform
- kan gjennomføre en kvalitativ datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene
- kan anvende relevante verktøy for å analysere kvantitative data
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å vurdere egnet forskningsmetode basert på forskningsspørsmålet
Content
Emnet tar for seg ulike vitenskapelige tradisjoner, studiedesign og metoder relatert til fagområdet Samfunnsernæring, samt tilnærminger for å besvare relevante problemstillinger (kvantitativ og kvalitativ metode). I tillegg vil temaene ernæringsepidemiologi og vurdering av vitenskapelig litteratur vektlegges med tanke på å utvikle studentens kritiske vurderingsevne i møte med vitenskapelig tenkemåte.
Teaching and learning methods
De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, gjennomføring av undersøkelser, analyse og skriftlig presentasjon av undersøkelser, muntlige presentasjoner.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gjennomføre en datainnsamling og presentere og diskutere erfaringene i et skriftlig refleksjonsnotat (Omfang 2000 ord (+/- 25 prosent).
- Presentere vitenskapelige data som en fiktiv, men plausibel vitenskapelig artikkel. Artikkelen kan baseres på egeninnsamlede data eller data fra en fiktiv eller en tidligere gjennomført undersøkelse. Omfang 2000 ord (+/- 25 prosent).
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, seks timer.
Sensorordning: To interne.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Hjelpemidler til eksamen
Kalkulator.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
Boushey, C., Harris, J., Bruemmer, B., Archer, S. L. & Van Horn, L. (2006). Publishing nutrition research: A review of study design, statistical analyses, and other key elements of manuscript preparation, Part 1.Journal of the American Dietetic Association, 106 (1), 89-96. Hentet fra http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002822305020365.
Bowers, D. (2014). Medical statistics from scratch : An introduction for health professionals (3. utg.). Hoboken: Wiley. Finnes også som e-bok: https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.hioa.no/lib/hioa/detail.action?docID=1757094
Bruemmer, B., Harris, J., Gleason, P., Boushey, C. J., Sheean, P. M., Archer, S. & Van Horn, L. (2009). Publishing nutrition research: A review of epidemiologic Methods. Journal of the American Dietetic Association, 109 (10), 1728-1737. Hentet fra http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S000282230901270X.
Carter, S. & Little, M. (2007). Justifying knowledge, justifying method, taking action: Epistemologies, methodologies, and methods in qualitative research. Qualitative Health Research, 17 (10), 1316. Hentet fra http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732307306927.
Fade, S. A. & Swift, J. (2011). Qualitative research in nutrition and dietetics: data analysis issues. J. Hum. Nutr. Diet., 24 , 106-114. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01118.x/full.
Fekjær, S. B. (2016). Statistikk i praksis . Oslo: Gyldendal akademisk.
Fretheim, A. (2013). Medisinsk kunnskap før og nå: Fra teori til systematiske oversikter. Norsk epidemiologi, 23 (2), 113-118. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1631.
Freudenheim, J. L. (1999). Study design and hypothesis testing: Issue in the evaluation of evidence from research in nutritional epidemiology. 69 , 1315S. Hentet fra ajcn.nutrition.org/content/69/6/1315s.full.
Friborg, O. (2010). Klassisk testteori og utvikling av spørreinstrumenter. I M. Martinussen (Red.), Kvantitativ forskningsmetodologi i samfunns- og helsefag . Bergen: Fagbokforl. [PDF på Fronter].
Harris, J. E., Gleason, P. M., Sheean, P. M., Boushey, C., Beto, J. A. & Bruemmer, B. (2009). An introduction to qualitative research for food and nutrition professionals. Journal of the American Dietetic Association, 109 (1), 80-90. Hentet fra http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0002822308018956.
Hoogenboom, B. J. & Manske, R. C. (2012). How to write a scientific article. International journal of sports physical therapy, 7 (5), 512. Hentet fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3474301/.
Jamtvedt, G. (2013). Systematiske oversikter om effekt av tiltak. Norsk epidemiologi, 23 (2), 119-124. Hentet fra: http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1632
Kirkehei, I. & Ormstad, S. S. (2013). Litteratursøk. Norsk epidemiologi, 23 (2), 141-145. Hentet frahttp://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1635.
Ladyman, J. (2002). Understanding philosophy of science . London: Routledge. Finnes også som e-bok:http://www.bibotu.com/books/2013/History%20and%20Philosophy%20of%20Science/Ladyman%20-%20Understanding%20Philosophy%20of%20Science%20(Routledge,%202002).pdf
Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. Hentet frahttps://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel
Nasjonalt råd for ernæring. (2011). Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer : metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag . Oslo: Helsedirektoratet. [Kap. 2, 3 og 4]. Finnes også som e-bok: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf
Norderhaug, I. N. (2013). Systematiske oversikter og epidemiologisk forskning. Norsk epidemiologi, 23 (2), 125-130. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1633/1521.
Pilnick, A. & Swift, J. (2011). Qualitative research in nutrition and dietetics: assessing quality. Journal of Human Nutrition & Dietetics, 24 , 209-214. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01120.x/epdf.
Starks, H. & Trinidad, S. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17 (10), 1372. Hentet fra http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732307307031.
Swift, J. A. & Tischler, V. (2010). Qualitative research in nutrition and dietetics: getting started. Journal of Human Nutrition & Dietetics, 23 (6), 559-566. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01116.x/epdf.
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse : En innføring i kvalitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Thelle, D. (2015). Epidemiology: A basis for public health and disease prevention . Oslo: Gyldendal akademisk.
Ulleberg, H. Kort innføring i vitenskapsteori . [PDF på Fronter].
Vist, G. E., Sæterdal, I., Vandvik, P. O. & Flottorp, S. A. (2013). Gradering av kvaliteten på dokumentasjonen.Norsk epidemiologi, 23 (2), 151-156. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1637/1525.
I tillegg vil det tilkomme aktuelle artikler i forbindelse med undervisningen som vil være del av pensum.
Anbefalt tilleggslitteratur (ikke obligatorisk)
Boushey, C. J., Harris, J., Bruemmer, B. & Archer, S. L. (2008). Publishing Nutrition Research: A Review of Sampling, Sample Size, Statistical Analysis, and Other Key Elements of Manuscript Preparation, Part 2.Journal of the American Dietetic Association, 108 (4), 679-688. Hentet fra http://ac.els-cdn.com.ezproxy.hioa.no/S0002822308000035/1-s2.0-S0002822308000035-main.pdf?_tid=ac892d4e-4aac-11e7-8b5e-00000aab0f27&acdnat=1496749295_2ab4f055031a99ccd88bcf1aa45661ec.
Creswell, J. W. (2015). 30 Essential skills for the Qualitative Researcher . Washington D. C: Sage.
Harris, J. E., Boushey, C., Bruemmer, B. & Archer, S. L. (2008). Publishing Nutrition Research: A Review of Nonparametric Methods, Part 3. Journal of the American Dietetic Association, 108 (9), 1488-1496. Hentet fra http://ac.els-cdn.com.ezproxy.hioa.no/S000282230801256X/1-s2.0-S000282230801256X-main.pdf?_tid=1459cf6c-4aaf-11e7-aebb-00000aab0f6b&acdnat=1496750328_b411a390ab3d46994631a627f63d5c92.
Johannessen, A. (2009). Introduksjon til SPSS : versjon 17 (4. utg.). Oslo: Abstrakt forl.
Krokan, A. (1995). Forstå statistikk : statistiske metoder for samfunnsfag og humaniora . Oslo: Kolle forl. [PDF på Fronter]. Finnes også som e-bok:http://www.nb.no/nbsok/nb/d1e4b646b6e86d3eaa9642fc6adc66d1.nbdigital?lang=no#0
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2016). Slik oppsummerer vi forskning : Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten . Hentet fra: http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/slik-oppsummerer-vi-forskning
NNR5 Working group (2011). A guide for conducting systematic literature reviews for the 5th edition of the Nordic Nutrition Recommendations. Revised ed. Hentet fra http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:716939/FULLTEXT01.pdf.
Pripp, A. H. (2015). Hvorfor p-verdien er signifikant. Tidsskrift for Den norske legeforening, 135 (16), 1462-1464. Hentet fra http://tidsskriftet.no/2015/09/kronikk/hvorfor-p-verdien-er-signifikant.
Ringdal, K. (2013). Enhet og mangfold : Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.
World Cancer Research Fund & American Institute for Cancer Research. (2007). Food, nutrition, physical activity, and the prevention of cancer: A global perspective. Hentet frahttp://discovery.ucl.ac.uk/4841/1/4841.pdf
(Pensumliste ajour: 07.06.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk/ea, APA-stil.)