EPN-V2

MAME4200 Philosophy of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Master's Programme in Food, Nutrition and Health
Master's Programme in Public Health Nutrition
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Required preliminary courses

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, studiebesøk og gruppearbeid. Undervisning sker fysiskt på campus.

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • En individuell skriftlig oppgave på et gitt tema knyttet til digital bevaring av arkivmateriale. Foremålet er at studenten skal demonstrere evne til å identifisere og vurdere løsninger for langtidsbevaring. Arbeidskravets lengde er satt til 2,5-4 sider eksl. kildehenvisninger og litteraturliste. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand 1,5.

    Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 5-7 sider/11500-16100 tegn inkludert mellomrom (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, seks timer.

Sensorordning: To interne.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Hjelpemidler til eksamen

Kalkulator.

Pensumliste

Obligatorisk litteratur

Boushey, C., Harris, J., Bruemmer, B., Archer, S. L. & Van Horn, L. (2006). Publishing nutrition research: A review of study design, statistical analyses, and other key elements of manuscript preparation, Part 1.Journal of the American Dietetic Association, 106 (1), 89-96. Hentet fra http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002822305020365.

Bowers, D. (2014). Medical statistics from scratch : An introduction for health professionals (3. utg.). Hoboken: Wiley. Finnes også som e-bok: https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.hioa.no/lib/hioa/detail.action?docID=1757094

Bruemmer, B., Harris, J., Gleason, P., Boushey, C. J., Sheean, P. M., Archer, S. & Van Horn, L. (2009). Publishing nutrition research: A review of epidemiologic Methods. Journal of the American Dietetic Association, 109 (10), 1728-1737. Hentet fra http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S000282230901270X.

Carter, S. & Little, M. (2007). Justifying knowledge, justifying method, taking action: Epistemologies, methodologies, and methods in qualitative research. Qualitative Health Research, 17 (10), 1316. Hentet fra http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732307306927.

Fade, S. A. & Swift, J. (2011). Qualitative research in nutrition and dietetics: data analysis issues. J. Hum. Nutr. Diet., 24 , 106-114. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01118.x/full.

Fekjær, S. B. (2016). Statistikk i praksis . Oslo: Gyldendal akademisk.

Fretheim, A. (2013). Medisinsk kunnskap før og nå: Fra teori til systematiske oversikter. Norsk epidemiologi, 23 (2), 113-118. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1631.

Freudenheim, J. L. (1999). Study design and hypothesis testing: Issue in the evaluation of evidence from research in nutritional epidemiology. 69 , 1315S. Hentet fra ajcn.nutrition.org/content/69/6/1315s.full.

Friborg, O. (2010). Klassisk testteori og utvikling av spørreinstrumenter. I M. Martinussen (Red.), Kvantitativ forskningsmetodologi i samfunns- og helsefag . Bergen: Fagbokforl. [PDF på Fronter].

Harris, J. E., Gleason, P. M., Sheean, P. M., Boushey, C., Beto, J. A. & Bruemmer, B. (2009). An introduction to qualitative research for food and nutrition professionals. Journal of the American Dietetic Association, 109 (1), 80-90. Hentet fra http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0002822308018956.

Hoogenboom, B. J. & Manske, R. C. (2012). How to write a scientific article. International journal of sports physical therapy, 7 (5), 512. Hentet fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3474301/.

Jamtvedt, G. (2013). Systematiske oversikter om effekt av tiltak. Norsk epidemiologi, 23 (2), 119-124. Hentet fra: http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1632

Kirkehei, I. & Ormstad, S. S. (2013). Litteratursøk. Norsk epidemiologi, 23 (2), 141-145. Hentet frahttp://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1635.

Ladyman, J. (2002). Understanding philosophy of science . London: Routledge. Finnes også som e-bok:http://www.bibotu.com/books/2013/History%20and%20Philosophy%20of%20Science/Ladyman%20-%20Understanding%20Philosophy%20of%20Science%20(Routledge,%202002).pdf

Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. Hentet frahttps://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel

Nasjonalt råd for ernæring. (2011). Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer : metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag . Oslo: Helsedirektoratet. [Kap. 2, 3 og 4]. Finnes også som e-bok: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf

Norderhaug, I. N. (2013). Systematiske oversikter og epidemiologisk forskning. Norsk epidemiologi, 23 (2), 125-130. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1633/1521.

Pilnick, A. & Swift, J. (2011). Qualitative research in nutrition and dietetics: assessing quality. Journal of Human Nutrition & Dietetics, 24 , 209-214. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01120.x/epdf.

Starks, H. & Trinidad, S. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17 (10), 1372. Hentet fra http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732307307031.

Swift, J. A. & Tischler, V. (2010). Qualitative research in nutrition and dietetics: getting started. Journal of Human Nutrition & Dietetics, 23 (6), 559-566. Hentet fra http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-277X.2010.01116.x/epdf.

Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse : En innføring i kvalitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Thelle, D. (2015). Epidemiology: A basis for public health and disease prevention . Oslo: Gyldendal akademisk.

Ulleberg, H. Kort innføring i vitenskapsteori . [PDF på Fronter].

Vist, G. E., Sæterdal, I., Vandvik, P. O. & Flottorp, S. A. (2013). Gradering av kvaliteten på dokumentasjonen.Norsk epidemiologi, 23 (2), 151-156. Hentet fra http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/1637/1525.

I tillegg vil det tilkomme aktuelle artikler i forbindelse med undervisningen som vil være del av pensum.

Anbefalt tilleggslitteratur (ikke obligatorisk)

Boushey, C. J., Harris, J., Bruemmer, B. & Archer, S. L. (2008). Publishing Nutrition Research: A Review of Sampling, Sample Size, Statistical Analysis, and Other Key Elements of Manuscript Preparation, Part 2.Journal of the American Dietetic Association, 108 (4), 679-688. Hentet fra http://ac.els-cdn.com.ezproxy.hioa.no/S0002822308000035/1-s2.0-S0002822308000035-main.pdf?_tid=ac892d4e-4aac-11e7-8b5e-00000aab0f27&acdnat=1496749295_2ab4f055031a99ccd88bcf1aa45661ec.

Creswell, J. W. (2015). 30 Essential skills for the Qualitative Researcher . Washington D. C: Sage.

Harris, J. E., Boushey, C., Bruemmer, B. & Archer, S. L. (2008). Publishing Nutrition Research: A Review of Nonparametric Methods, Part 3. Journal of the American Dietetic Association, 108 (9), 1488-1496. Hentet fra http://ac.els-cdn.com.ezproxy.hioa.no/S000282230801256X/1-s2.0-S000282230801256X-main.pdf?_tid=1459cf6c-4aaf-11e7-aebb-00000aab0f6b&acdnat=1496750328_b411a390ab3d46994631a627f63d5c92.

Johannessen, A. (2009). Introduksjon til SPSS : versjon 17 (4. utg.). Oslo: Abstrakt forl.

Krokan, A. (1995). Forstå statistikk : statistiske metoder for samfunnsfag og humaniora . Oslo: Kolle forl. [PDF på Fronter]. Finnes også som e-bok:http://www.nb.no/nbsok/nb/d1e4b646b6e86d3eaa9642fc6adc66d1.nbdigital?lang=no#0

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. (2016). Slik oppsummerer vi forskning : Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten . Hentet fra: http://www.kunnskapssenteret.no/verktoy/slik-oppsummerer-vi-forskning

NNR5 Working group (2011). A guide for conducting systematic literature reviews for the 5th edition of the Nordic Nutrition Recommendations. Revised ed. Hentet fra http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:716939/FULLTEXT01.pdf.

Pripp, A. H. (2015). Hvorfor p-verdien er signifikant. Tidsskrift for Den norske legeforening, 135 (16), 1462-1464. Hentet fra http://tidsskriftet.no/2015/09/kronikk/hvorfor-p-verdien-er-signifikant.

Ringdal, K. (2013). Enhet og mangfold : Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.

World Cancer Research Fund & American Institute for Cancer Research. (2007). Food, nutrition, physical activity, and the prevention of cancer: A global perspective. Hentet frahttp://discovery.ucl.ac.uk/4841/1/4841.pdf

(Pensumliste ajour: 07.06.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk/ea, APA-stil.)