EPN-V2

MAME4100 Key Challenges in Public Health Nutrition Course description

Course name in Norwegian
Sentrale utfordringer innen samfunnsernæring
Study programme
Master's Programme in Food, Nutrition and Health
Master's Programme in Public Health Nutrition
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale helse- og ernæringsrelaterte utfordringer nasjonalt og globalt
  • har inngående kunnskap om sykelighets- og dødelighetsstatistikk, samt insidens og sosioøkonomisk distribusjon av ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer, nasjonalt og globalt
  • har spesialisert innsikt i relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av skjevfordeling av, og endring i, sykdom over tid
  • har inngående kunnskap om faktorer som påvirker matinntak og ernæringsstatus på ulike nivå
  • har spesialisert innsikt ì de viktigste strategiene som anvendes innen helsefremmende og forbyggende arbeid
  • kan analysere faglig relevante problemstillinger for praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne og kritisk vurdere kilder til data om helse og ernæring
  • kan gjennomføre en selvstendig observasjon i praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for de viktigste helse- og ernæringsutfordringene man finner i ulike befolkningsgrupper nasjonalt og globalt, samt sentrale strategier i folkehelsearbeidet
  • kan analysere hvordan faget kan komme til nytte i folkehelsearbeidet

Content

Emnet gir studentene en innføring i utbredelse, årsaker og konsekvenser av helse- og ernæringsutfordringer i et levekårs-, livsstils- og livsløpsperspektiv i Norge og globalt. Studentene får også innsikt i kilder til ulike typer data og hvordan de kan vurdere datagrunnlag kritisk. I tillegg vil sentrale strategier og aktører for å håndtere helse- og ernæringsutfordringene bli diskutert.

Teaching and learning methods

De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid, observasjonspraksis og muntlige presentasjoner.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppearbeid (3-4 personer pr gruppe) som skal presenteres og diskuteres i plenum. Studentene vil være opponenter for vurdering av andre gruppers arbeid og presentasjoner.
  • Observasjonspraksis med utplassering på relevant arbeidssted (1 dag)

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell muntlig høring, 15 minutter, 48 timer forberedelsestid

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

To interne