Programplaner og emneplaner - Student
MALKA222 Clinical Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Klinisk atferdsanalyse
- Study programme
-
Master's Program in Behavioral ScienceMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and ImplementationMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and ApplicationsMaster's Programme in Learning in Complex Systems, elective courses
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course provides an overview of third generation clinical models and interventions. It draws specifically on acceptance and commitment therapy (ACT) while presenting other clinical approaches among third wave cognitive-behavioral therapies (CBT). These therapies will be presented and discussed in light of a selection of diseases and disorders. This course aims at enhancing students’ ability to understand and select intervention strategies for approaching psychological distress.
Required preliminary courses
Admission to the study program
Learning outcomes
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and competence:
Knowledge
The student can
- describe and discuss mindfulness concepts and techniques
- describe and discuss functional analyses in clinical behavior analysis
- describe and discuss value-based behavioral repertoirs
- describe and discuss roots of behavior influence
Skills
The student can
- describe and discuss acceptance and commitment therapy and a selection of other third-wave clinical behavior analysis approaches
- describe and discuss the application of cognitive-behavioral therapies with different clinical populations
- describe and discuss ethical considerations in the application of clinical behavior analysis
Competence
The student can
- present the conceptual underpinnings and describe practical cases of clinical behavior analysis
- present basic elements of exposure therapy
Teaching and learning methods
Årsstudiet gir innsikt i sammenhenger mellom teknologi, mennesker og dokumentasjon. Studiet kvalifiserer til arbeid i alle virksomheter som skal håndtere informasjonsflyt og dokumentere aktiviteter, både i privat og offentlig sektor.
I første studieår lærer du om arkivvitenskapelige metoder og rettslige rammer for dokumentasjonsforvaltning/arkivdanning, dvs. for sikring, forvaltning og tilgjengeliggjøring av dokumentasjon som moderne organisasjoner trenger i sin virksomhet.
I andre studieår lærer du om prinsipper for digital dokumentasjonsforvaltning, utfordringer med å gjøre digitale dokumenter anvendelige og pålitelige over tid, og arkiv som samfunnsressurs og kulturarv gjennom danning og tilgjengeliggjøring.
Course requirements
Studiet retter seg mot personer som har erfaring fra arkivfeltet, og eller har høyere utdanning fra før.
Assessment
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Permitted exam materials and equipment
Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 1. syklus (bachelornivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
En kandidat som fullfører årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- forstår hvordan dokumentasjon blir skapt, vedlikeholdt og tilgjengeliggjort i offentlige og private virksomheter
- forstår hvordan dokumentasjonsforvaltningen er del av organisasjoner
- har god innsikt i regelverket som gjelder tilgang til informasjon og kjenner til øvrig relevant lovgivning som gjelder for virksomheter i Norge
- har kunnskap om digital dokumentasjonsforvaltning og metoder for langtidsbevaring
- har kunnskap om dokumentasjonens og arkivenes rolle i samfunnet
- har kunnskap om norske og internasjonale tilnærminger til bevaring og kassasjon
Ferdigheter
En kandidat som fullfører årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- kan muntlig og skriftlig formulere krav til en effektiv dokumentasjonsforvaltning
- kan utføre dokumentasjonsoppgaver i tråd med norsk lovgiving
- kan beskrive og analysere oppgaver og arbeidsprosesser
- kan bruke funksjonsanalyse for å vurdere dokumentasjons- og bevaringsbehov gjennom hele livsløpet
- har kompetanse til å bidra i anskaffelsen av datasystemer innenfor dokumentasjonsforvaltning
- kan gjøre en bevarings- og kassasjonsvurdering
- kan formidle arkivfaglig kunnskap i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
En kandidat som fullfører årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- kan arbeide i arkivsektoren på et arkivvitenskapelig grunnlag
- kan delta i diskusjoner om dokumentasjonsforvaltning på et profesjonelt nivå
- kan bruke faglige verktøy for å planlegge en virksomhets dokumentasjonsbehov
- kan kommunisere og formidle arkivfaglige perspektiver i samvirke med andre yrkesgrupper
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver i tråd med arkivfaglige etiske krav og retningslinjer
Grading scale
Studiet består av fire emner á 15 studiepoeng som vist i oversikten nedenfor:
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.