Programplaner og emneplaner - Student
MALKA218 Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Etiske overveielser innen anvendt atferdsanalyse
- Study programme
-
Master's Program in Behavioral ScienceMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and ImplementationMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and ApplicationsMaster's Programme in Learning in Complex Systems, elective courses
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.
Required preliminary courses
Læreren med forskerblikk
- Anvendt språklæringsteori
- Skriving og lesing som prosess.
- Lesing og skriving av akademiske fagtekster.
- Arbeid med utvikling og vurdering av alle grunnleggende ferdigheter i faget.
- Læreplan, læremidler og styringsdokumenter som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget.
- Tverrfaglige prosjekter i undervisningen.
Sentralt i emnet er arbeidet med semesteroppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.
En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Undervisningen i emne 4 for studentene som tar faget i 3. studieåret skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for FoU-oppgavearbeidet:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student can
- present ethical dilemmas and discuss different ethical perspectives from moral philosophy
- discuss normative ethics considerations in applied behavior analytic treatment
- discuss the BACB "Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts" https://www.bacb.com/wp-content/uploads/2020/05/BACB-Compliance-Code-english_190318.pdf
Competence
The student can
- discuss the ethical considerations described above in relation to commonly used Applied Behavior Analytic interventions
Teaching and learning methods
In the BSCA specialisation, campus-based lectures, exercises, discussions and oral presentations are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- None
Assessment
Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Permitted exam materials and equipment
All
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
One internal and one external examiner will assess all exams.