EPN-V2

MALKA218 Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Etiske overveielser innen anvendt atferdsanalyse
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Master's Programme in Learning in Complex Systems, elective courses
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.

Required preliminary courses

Læreren med forskerblikk

  • Anvendt språklæringsteori
  • Skriving og lesing som prosess.
  • Lesing og skriving av akademiske fagtekster.
  • Arbeid med utvikling og vurdering av alle grunnleggende ferdigheter i faget.
  • Læreplan, læremidler og styringsdokumenter som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget.
  • Tverrfaglige prosjekter i undervisningen.

Sentralt i emnet er arbeidet med semesteroppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Undervisningen i emne 4 for studentene som tar faget i 3. studieåret skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for FoU-oppgavearbeidet:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student can

Competence

The student can

  • discuss the ethical considerations described above in relation to commonly used Applied Behavior Analytic interventions

Teaching and learning methods

In the BSCA specialisation, campus-based lectures, exercises, discussions and oral presentations are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • None

Assessment

Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

One internal and one external examiner will assess all exams.