EPN-V2

MALKA218 Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Etiske overveielser innen anvendt atferdsanalyse
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Master's Programme in Learning in Complex Systems, elective courses
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Dette emnet gir studentene avansert kunnskap om strategiprosess. Studentene tilegner seg omfattende kunnskaper i strategisk analyse av omgivelser så vel som innsikt i strategiske prosesser. Forståelse av premisser for strategi og de ulike kreftene strategien setter i spill er avgjørende for å lykkes med strategiprosesser. En stor del av emnet er viet til operasjonalisering, og forståelse av premissene for gjennomføring av strategien.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Content

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • spesialisert kunnskap om strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
  • inngående kunnskap om strategisk analyse av ressurser
  • evnen til å anvende avansert kunnskap innenfor strategisk analyse av omgivelser og konkurransesituasjon
  • spesialisert kunnskap om strategiske prosesser, dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • bruke avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
  • gjennomføre selvstendige strategisk analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser, og samtidig kunne være kritisk til ulike informasjonskilder
  • forstå hva som kreves for utarbeidelse- og implementering, så vel som operasjonalisering av strategi i en organisasjon
  • analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre analyser og ta reflekterte valg
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
  • bidra til nytenkning og innovasjoner innenfor eget virksomhetsfelt
  • omfattende innsikt i etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg

Course requirements

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Assessment

Individual written examination with invigilation, 4 hours.

Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Permitted exam materials and equipment

Prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala fra A-F.