Programplaner og emneplaner - Student
MALKA215 Complex Human Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Kompleks menneskelig atferd
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
-
Required preliminary courses
Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402 and 4000- 403, MALKA 211, MALKA 212, MALKA 213 and MALKA 214 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA215.
-
Learning outcomes
On successful completion of the course the student has the following learning outcomes
classified as knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can discuss radical behaviorism as philosophy of science
- can discuss and analyze important aspects of verbal behavior
- can discuss rule governed behavior
- can discuss the principles involved in joint control
- can describe, discuss and exemplify important terms and principles involved in stimulus equivalence
- can describe and discuss naming
- can describe and discuss problem-solving, thinking, remembering, and higher-order classes
- can describe and discuss Relational Frame Theory
Skills
- can analyze variables influencing complex human behavior
-
Content
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om rettsregler til forebygging av adferdsvansker og omsorgssvikt (bl.a. hjelpetiltak etter barnevernsloven).
- avansert kunnskap om utsatte barn og unges rettigheter, herunder barnets rett til medvirkning
- avansert kunnskap om foreldrenes rettigheter etter omsorgsovertakelser
- avansert kunnskap om rettsreglene for tverretatlig samarbeid
- inngående kunnskap om forholdet mellom barnevernsloven og barneloven
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig identifisere og rettslig analysere juridiske problemstillinger for å sikre barns og foreldres rettigheter.
- analysere rettslige regler slik at motstridende hensyn ivaretas i avveiingen
- dokumentere rettslige vurderinger og beslutninger i henhold til grunnleggende forsvarlighet og rettssikkerhetskrav
- kritisk reflektere over legitimering av ulike tvangsinngrep overfor utsatte barn og unge, og de rettslige grensene mellom tvang og omsorg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for det rettslige grunnlaget for barnevernets rolle og samfunnsmandat
- sikre utsatte barn og unge og deres foreldres rettigheter, rettssikkerhet og menneskerettigheter.
- identifisere og analysere rettslige gråsoner, og bidra til å forebygge svikt og å endre praksis ved behov.
-
Teaching and learning methods
The course will include lectures, exercises, discussion of read materials and oral presentations. The lectures will partly be based on interteaching sequences using literature from the curriculum.
-
Course requirements
Students submit 3 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.
-
Assessment
Individual written examination with invigilation, 4 hours.
Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
-
Permitted exam materials and equipment
None
-
Grading scale
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
-
Examiners
I dette emnet settes det et bredt søkelys på utsatte barn og unge, og deres foreldres rettigheter, slik at barn kan få rett hjelp til rett tid i henhold til Barnekonvensjonens krav og foreldrenes rettigheter etter den Europeiske menneskerettskonvensjonen.
Emnet gir videre inngående kunnskap om rettslig handlerom i tverretatlig samarbeid mellom barneverntjenesten og ulike velferdssystemer (skole, barnehage, barneverninstitusjoner, helse mv, og politi/kriminalomsorg), og det rettslige handlerommet i forholdet mellom barnevernsloven og barneloven.
Undervisningsspråket er på norsk.