EPN-V2

MALKA214 Experimental Design and Functional Analysis Course description

Course name in Norwegian
Eksperimentelle design og funksjonell analyse
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Single-case research designs and functional analyses are characteristics of behavior analysis. Their historical and scientific basis are covered in MALK4000-403 (Behavior Analysis and Radical Behaviorism); the application in experimental settings in MALKA213 (Laboratory Exercises — Experimental Analysis of Behavior). These experimental methods are used in order to demonstrate functional relations between changes in independent variables and their effects on dependent variables. The topics of this course are theoretical and practical concerns of experimental designs in general, and basic concepts, principles, and methods of statistics.

Required preliminary courses

Emne 1: INP6100 Læringsledelse i innovasjonsprosesser (15 studiepoeng).

Management of Learning in Innovation Processes

Innovasjonspedagogikk og innovasjonskompetanse er nødvendig å tilegne seg i vår tid der endringer skjer raskt, og samfunnet er i kontinuerlig endring. Emnet vektlegger videreutvikling av studentenes evne til å samarbeide bredt og legge til rette for læring på en måte som fanger interesse og motivasjon hos både elever og aktuelle samarbeidspartnere i videregående opplæring.

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe and discuss reliability
  • describe and discuss the term generality
  • describe and discuss validity, threats to inference, and different types of validity
  • explain the role of replications in experiments
  • discuss variability related to single subject designs and group-designs
  • describe and discuss advantages and disadvantages of various experimental designs
  • explain repeated measurements and when to conduct such measurements
  • describe fundamental elements of inferential statistics, including hypothesis testing
  • describe and discuss experimental methods for conducting reinforcer assessment and the functional analysis of behavior
  • describe the basic principles for hypothesis testing using the binominal and normal distributions
  • describe central concepts of network theory and the contribution of social network analysis to the study of behavior

Skills

The student can

  • design simple experiments
  • run and interpret common statistical tests
  • interpret graphical displays of behavioral data and to present data in graphical form
  • discuss ethical considerations in functional and statistical analyses

Competence

The student can

  • analyze data in a behavior change project

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • bred kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
  • bred kunnskap om skole- og arbeidsliv, og årsaker til frafall (fra skole- og arbeidsliv)
  • kunnskap om ungdomskultur

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasjonsprosesser og læringsledelse

Course requirements

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Assessment

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.

2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 10 minutter og består av tekst, bilder og film.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplandelen.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse, se programplanen.

Permitted exam materials and equipment

Avsluttende vurdering er en prosjekteksamen i grupper på to til fire studenter. Prosjekteksamen bygger på de to arbeidskravene samt refleksjoner og vurdering av gruppens læring knyttet til læringsutbyttene og det faglige innholdet. Prosjekteksamen gjennomføres i siste halvdel av emnet, med innlevering av eksamen i slutten av emnet. Eksamensbesvarelsen leveres som en multimodal presentasjon, med omfang minimum 10, maksimum 12 minutter. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved eventuell stryk på ordinær eksamen kan den multimodale presentasjonen forbedres én gang, ved senere forsøk må det utarbeides ny multimodal presentasjon.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt.

Examiners

The exam is automatically graded. An examiner will quality assess the automatic grading. An external examiner is regularly involved in the development of the exam questions, at a minimum of every third examination.