Programplaner og emneplaner - Student
MALKA214 Experimental Design and Functional Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Eksperimentelle design og funksjonell analyse
- Study programme
-
Master's Program in Behavioral ScienceMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and ImplementationMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Single-case research designs and functional analyses are characteristics of behavior analysis. Their historical and scientific basis are covered in MALK4000-403 (Behavior Analysis and Radical Behaviorism); the application in experimental settings in MALKA213 (Laboratory Exercises — Experimental Analysis of Behavior).These experimental methods are used in order to demonstrate functional relations between changes in independent variables and their effects on dependent variables. The topics of this course are theoretical and practical concerns of experimental designs in general, and basic concepts, principles, and methods of statistics.
Required preliminary courses
Coursework requirements from MALK4000-401, MALK4000-403, and MALKA211, or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA214.
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- discuss reliability
- discuss the term generality
- discuss validity, threats to inference, and different types of validity
- explain the role of replications when employing experimental designs
- discuss variability related to single subject designs and group-designs
- describe and discuss advantages and disadvantages of various experimental designs
- explain repeated measurements and when to conduct such measurements
- describe how to conduct a component analysis to decide the effective components in treatments
- consider how to conduct a parametric analysis to determine which values of consequences, like size and duration, are effective
- describe fundamental elements of inferential statistics
- describe and discuss functional analysis of behavior and describe how to conduct such analysis
- describe the basic principles for hypothesis testing using the binominal and normal distributions
Skills
The student can
- design simple experiments
- interpret graphical displays of behavioral data and to present data in graphical form
Competence
The student can
- analyze data in a behavior change project
Teaching and learning methods
Før eksamen i MESTD5900 kan avlegges skal alle tidligere emner være bestått.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 2 individual assignments submitted digitally, each with maximum 12.000 keystrokes
Assessment
Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veiledere. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det kan forekomme workshops og studentene legger frem minst to ganger på seminar. Studieretningene har ansvar for seminarene.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i planlegging og gjennomføring av den offentlige presentasjonen av masterarbeidet.
Grading scale
.Eksamen i emnet er tredelt:
1) Skriftlig masteroppgave - individuell
Den skriftlige masteroppgaven skal være en forskningsmessig behandling av studentens undersøkelsesfelt og problemstilling(er). Omfang på besvarelsen skal være 24 000-32 000 ord. Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste samt bilder kommer i tillegg.
Masteroppgaven vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Masteroppgaven teller 50 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.
2) Offentlig presentasjon/ utstilling/ forestilling/ performance - individuell
Den offentlige presentasjonen skal være knyttet til den skriftlige masteroppgaven. Den kan bygge på masteroppgavens praktisk-estetiske del og kunstnerisk utviklingsarbeid /artistic research eller være en praktisk-estetisk kommentar til den skriftlige masteroppgaven.
Offentlig presentasjon/utstilling/forestilling/performance vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Offentlig presentasjon/utstilling/ forestilling/ performance teller 25 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.
3) Muntlig eksamen - individuell
Den muntlige eksamen er basert på drøfting av masteroppgaven og offentlig presentasjon/utstilling/forestilling/performance samt relevant litteratur (fellespensum og selvvalgt litteratur).
Muntlig eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Den muntlige eksamen teller 25 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.
Sensorene har felles ansvar for karakterfastsetting på hele mastereksamen. Samlet skal sensorene inneha både vitenskapelig og faglig kompetanse.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til til ny eksamen i MEST5900 avlegges eksamen i alle eksamendelene. Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller flere eksamensdeler i emnet, eller som får vurderingen F på slik eksamen, kan melde seg opp til utsatt/ny eksamen. Utsatt/ny eksamen arrangeres tidlig i påfølgende semester.
Examiners
Del 1. Skriftlig masteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Del3. På muntlig eksamen skal studenten ha med egen masteroppgave.