Programplaner og emneplaner - Student
MALKA213 Laboratory Exercises — Experimental Analysis of Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Laboratorieøvelser — Eksperimentell atferdsanalyse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2017
- Schedule
- Programme description
-
Required preliminary courses
Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Deleksamen 2: FoU-oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.
-
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
- can describe the logic and the methodology of experimental designs
Skills
The student:
- can demonstrate shaping of different types of behavior in animals by using CyberRat software
- can design and conduct experiments
- can write a manuscript in accordance with principles in the current edition of the APA manual, using data from the experiments
- can use the principles for citations and references as given in the current edition of the
- APA manual
Competence
The student
- can ask and argue for relevant research questions
- can describe methods of experiments
- can present results from experiments
- can discuss the results achieved in an experiment
-
Content
Experiments; simulations; APA-manual, manuscripts.
-
Teaching and learning methods
RLE 2 gir fordypning i alle de fire hovedområdene (fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi), dels i emner og perspektiv fra læreplanen for grunnskolen, dels i emner eller perspektiv som utdanningsinstitusjonen eller studenten selv velger. RLE 2 skal videre gi fordypning i arbeidet med yngre (1.-4. trinn) og eldre (5.-7. trinn) barn og hvordan de lærer i faget.
I forbindelse med praksis skal studenten arbeide med lokale læreplaner og vurderinger som fremmer læring og utvikling i faget og særlig arbeide med utfordringer knyttet til læringsorienterte vurderinger i holdnings- og trosspørsmål.
Studiet legger vekt på bruk av estetiske arbeidsformer og digitale ressurser i faget. En skal særlig arbeide med spørsmål knyttet til nyere religions- og filosofihistorie, aktuelle etiske spørsmål og med sammenlikninger av religioner. Det samme gjelder forskning om minoriteter, modernitet og sekularisering med relevans for skolen.
Sentralt i emne 3 er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et RLE-faglig problem som er relevant i grunnskolen.
Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
-
Assessment
Exam content: Learning outcomes
Form of examination: Individual written examination ( hjemmeeksamen ), 3 weeks, maximum 25 pages double spaced Times New Roman size 12 including references
Examiners: One internal and one external examiner
Grading scale: A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
Examination support materials
All.
Syllabus
American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association(6th ed.). Washington, DC: Author.
Catania, A. C. (2013). Learning (5th ed.). New York, N.Y.: Sloan Publishing. [Kapittel 5-13 (s. 59-238)]
Pierce, W. D. & Cheney, C. D. (2013). Behavior analysis and learning (5th ed.). New York: Psychology Press.[Kapittel 1-10] [Also available as eBook: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://www.hioa.eblib.com/EBLWeb/patron?target=patron&extendedid=P_1356178_0][*]
Ray, R. D. (2003). CyberRat (Version 2.0) [Computer software]. Winter Park, FL: (AI)2.
(Literature list last updated: 2017-02-10 (lmb/libr. Kjeller). Citation style: APA 6th)