EPN-V2

MALKA211 Introduction to Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til atferdsanalyse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    The course introduces Behavior Analysis as a research discipline and presents the basic concepts of behavior analysis, mainly from experimental work and findings. Experimental analysis of behavior is a natural science with ontology and epistemology distinct from other behavioral sciences, and these distinctions are emphasized. Dimensions of Behavior Analysis, respondent and operant conditioning, recording and measurement, and single-case designs, are core topics. In addition, ethical concerns regarding changing other people’s behavior, are discussed. This includes introducing the concept of social validity.

  • Required preliminary courses

    Coursework requirements from MALK4000-401 and MALK4000-403 must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA211.

  • Learning outcomes

    I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i 6 uker.

  • Teaching and learning methods

    Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400

  • Course requirements

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
    • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
    • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
    • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
    • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
    • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
    • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
    • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
    • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
    • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
    • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
    • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
    • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • Assessment

    Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
    • Deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis.
    • Innlevering av praksisdokumenter.
    • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

    Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

    • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
    • Innlevering av praksisdokumenter.
    • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
  • Grading scale

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.

    Mappekrav:

    • Del 101 - vurdering av praksis.
    • Del 102 - skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

    Ny og utsatt:

    • Del 101 - vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
    • Del 102 - skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

    Sensorordning:

    • Del 101 - faglærere etter innstilling fra praksislærer.
    • Del 102 - en sensor.

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Alle.

  • Examiners

    Essay assignments: All answers are assessed by one examiner.

    An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

    Multiple choice/digital test: quality assured by an examiner and automatically assessed.