Programplaner og emneplaner - Student
MALKA211 Introduction to Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til atferdsanalyse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
-
Introduction
The course introduces Behavior Analysis as a research discipline and presents the basic concepts of behavior analysis, mainly from experimental work and findings. Experimental analysis of behavior is a natural science with ontology and epistemology distinct from other behavioral sciences, and these distinctions are emphasized. Dimensions of Behavior Analysis, respondent and operant conditioning, recording and measurement, and single-case designs, are core topics. In addition, ethical concerns regarding changing other people’s behavior, are discussed. This includes introducing the concept of social validity.
-
Required preliminary courses
Coursework requirements from MALK4000-401 and MALK4000-403 must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA211.
-
Learning outcomes
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i 6 uker.
-
Teaching and learning methods
Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400
-
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
- har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
- kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
- kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
- kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
- deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
- kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
- deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
-
Assessment
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.
-
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
-
Grading scale
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 - vurdering av praksis.
- Del 102 - skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ny og utsatt:
- Del 101 - vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 - skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Sensorordning:
- Del 101 - faglærere etter innstilling fra praksislærer.
- Del 102 - en sensor.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle.
-
Examiners
Essay assignments: All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Multiple choice/digital test: quality assured by an examiner and automatically assessed.