EPN-V2

MALKA211 Introduction to Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til atferdsanalyse
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap er et helttidsstudie som retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innenfor ulike deler av biblioteksektoren eller i andre virksomheter som håndterer og formidler informasjon og kultur.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
  • har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
  • har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder
  • har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
  • kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
  • kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
  • har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav,; deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.;

Arbeidskrav

Høst

  • ;Individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning, omfang 2000 ord +/- 10 prosent

Vår

  • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til språklig og kulturelt mangfold (om lag 20 minutter)

;

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse i Inter1100; Seminar over 2 dager. Se Inter1100
  • Veiledning i gruppe på individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning
  • Veiledning i gruppe og tilstedeværelse ved muntlig framlegg av arbeidskrav knyttet til språklig og kulturelt mangfold
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering

;

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.;

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og;;krav til tilstedeværelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Teaching and learning methods

Kunnskaper

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
  • har god kjennskap til sentrale trekk innenfor medie- og teknologiutviklingen
  • har god kunnskap om hvordan ulike typer medie- og dokumentsamlinger kan organiseres og formidles
  • har god innholds- og sjangerforståelse innenfor litteratur og annet medieinnhold som typisk inngår i ulike typer bibliotek
  • kjenner godt til oppbygningen av og prinsippene som ligger til grunn for moderne informasjonssystemer, søkemotorer og algoritmer

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
  • kan kritisk vurdere informasjon og kulturuttrykk, samt moderne teknologi- og medieutvikling
  • kan organisere fysiske og digitale medie- og dokumentsamlinger
  • kan anvende ulike metoder til å formidle informasjon, kunnskap og kultur

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
  • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
  • kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
  • har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet

Course requirements

Avsluttende vurdering består av en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 25 minutter. Individuell muntlig eksamen vil bestå av opptil 10 minutter individuelt foredrag og 15 minutter påfølgende eksaminasjon.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Assessment

Det pedagogiske opplegget vil variere fra et emne til et annet. Arbeidsmåter kan være forelesninger, øvingsoppgaver, oppgavegjennomgåelser, skrivekurs, studiebesøk, diskusjoner, prosjektarbeid, studentpresentasjoner, gruppearbeid, seminarer, kollokvier, veiledning, respons, praksis og selvstudium.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern;sensor.;

Grading scale

Det er to interne sensorer i tillegg til tilsynsensor.

Examiners

Emnet består av følgende temaer:

  • Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
  • Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
  • Problemløsning, mønster og struktur
  • Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
  • Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
  • Barns egne tekster
  • Kart, barnetegninger og skrift
  • Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
  • Rom og form
  • Dokumentasjon av barns lek