Programplaner og emneplaner - Student
MALKA211 Introduction to Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til atferdsanalyse
- Study programme
-
Master's Program in Behavioral ScienceMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and ImplementationMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Coursework requirements from MALK 4000-401 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA211.
Learning outcomes
Andre studieår setter fokus på anvendelse og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med en Fordypning i formgiving, kunst og håndverk. I emnet legges det vekt på prosjekter som integrerer fagteori og fagdidaktikk, kunst og designhistorie, profesjonsfag og praksisopplæring.
Content
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra verkstedsperiode 1, 2 og 3.
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra IKT og material- og miljølære.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:
- Faglige innføringer knyttet til demonstrasjoner.
- Seminarer.
- Felles drøftinger og vurdering underveis og til slutt i forhold til obligatoriske studieoppgaver.
- Erfaringsinnhenting i verksted og laboratorier.
- Gruppe- og prosjektarbeid.
- Undervisning i digitale medier.
Teaching and learning methods
Bestått alle emner fra 1. studieår.
Course requirements
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk
- har kunnskap om estetisk teori, kreative prosesser og idéutvikling
- har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt
- har kunnskap om bruk av digitale medier som redskaper og virkemidler i skapende arbeid og visuell dokumentasjon
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
- har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr
- har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
- har kunnskap om aktuelle læreplaner, opplæringsloven og forskrifter
- har kunnskap om læreplananalyse
Ferdigheter
Studenten
- har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper
- kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
- kan bruke design, kunst og håndverk både som regifag og støttefag i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid
- kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet
- kan beskrive, drøfte og vurdere relevant teori i forhold til skapende arbeid
- kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø
- kan legge til rette for bruk av digitale medier som verktøy for barn, unge og voksne i deres skapende prosesser.
Generelle kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for undervisning og veilede i ulike typer idéutvikling og designprosesser
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Assessment
Exam content: Learning outcomes
Form of examination: Individual written examination with invigilation, 4 hours
Examine: One internal and one external examiner
Grading scale: A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
Examination support materials
None.
Syllabus
Alloway, T., Graham, J., & Wilson, G. (2011). Sniffy the Virtual Rat pro, version 3.0 with CD-ROM . Belmont, CA: Wadsworth.[Bare bruk av CD-ROM er pensum]
Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis.Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97. doi:10.1901/jaba.1968.1-91.[Go to full text: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC1310980/pdf/jaba00083-0089.pdf
Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1987). Some still current dimensions of applied behavior analysis.Journal of Applied Behavior Analysis, 20 (4), 313-327. doi:10.1901/jaba.1987.20-313[Go to full text: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC1286071/pdf/jaba00102-0014.pdf
Baldwin, J. D., & Baldwin, J. I. (2001). Behavior principles in everyday life (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.[Kapittel 1-9]
Catania, A. C. (2013). Learning (5th ed.). New York, NY: Sloan Publishing.[Kapittel 1-4]
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill.[Kapittel 1-24 og kapittel 29][Also available as eBook: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397
Grant, L. & Evans, A. (1994). Principles of behavior analysis . New York, NY: Harper Collins.[Kapittel 1]
Sidman, M. (2004). The analysis of human behavior in context. The Behavior Analyst , 27(2), 189-195. Retrieved fromhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC2755400/pdf/behavan00004-0059.pdf
Watson, D. L., & Tharp, R. G. (2014). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment (10thed.). Belmont, Calif.: Wadsworth/Cengage Learning.[Kapittel 1-5][Also available as eBook: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781473711389
(Literature list last updated: 2017-08-23 in the APA 6th style /lmb, Library Kjeller)