EPN-V2

MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism Course description

Course name in Norwegian
Atferdsanalyse og radikalbehaviorisme
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Behavior analysis rests on two basic assumptions: a natural science of human behavior is possible, and such a science is desirable. Behavior analysis is the science of regularities in the relations between individual behavior and events in the individual’s environment. An important part of behavior analysis is developing a conceptual framework and a scientific methodology that allow the behavior analyst to precisely describe, correctly predict, and experimentally control behavior, given certain types of information about the history of the individual and the species. This methodology is demonstrably useful in promoting planned desired changes in behavior. The course places the behavior analytic approach in a context of history and philosophy of science, and introduces core topics that are relevant for complex human behavior.

Required preliminary courses

Coursework requirements from MALK4000-401 must be approved to participate and submit coursework requirements in MALK4000-403

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge:

Knowledge

The student can

  • discuss the arguments for and against a natural-science approach to human behavior
  • explain a scientific position where the goals are description, prediction and control
  • place behavioral analysis in a historical context
  • explain the relationship between behavior analysis, evolutionary biology, and social anthropology
  • describe the relation between a behavior-analytic approach and key philosophies of science, including positivism, empiricism and contextualism
  • account for selection as explanation of behavior at the phylogenetic, ontogenetic and cultural level
  • define the concept of category errors and discuss such errors in explaining behavior
  • explain a functional account of verbal behavior, including discussing the role of consequences in establishing and maintaining verbal behavior; various elements of a verbal episode; the distinction between the terms;communication,;language;and;verbal behavior, and a behavior-analytic understanding of the "meaning" of verbal behavior
  • give an account of methodological and radical behaviorism and the distinction between them

Teaching and learning methods

In the BSCA specialisation, campus-based lectures and seminars are the main teaching methods. The lectures will partly be based on Interteaching sequences using readings from the curriculum. Texts used for Interteaching are announced in the digital learning platform of the university.Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion.;In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

Course requirements

I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring og etikk. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og formidle verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse for grunnleggende etiske problemstillinger, og dermed gjøre dem i stand til å reflektere over moralske dilemma med utgangspunkt i økonomisk virksomhet.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
  • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
  • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
  • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
  • kunnskaper om etiske og moralske problemstillinger knyttet til personlige og samfunnsmessige forhold med utgangspunkt i økonomisk virksomhet
  • kunnskaper om de sentrale tankeretningene innen moralfilosofien, herunder pliktetikk, konsekvensetikk, dydsetikk og nærhetsetikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
  • identifisere og klassifisere etiske relevante verdier (mål) og handlemåter (midler) for økonomisk virksomhet i lys av ulike moralteorier
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
  • kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Grading scale

Det er tre arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en individuell skriftlig innlevering via Canvas i starten av semesteret. Her skal studentene angi mål for semesteret, studiet og karrieren. Omfang er ca 1 side, skriftstørrelse 12 i Times New Roman, linjeavstand 1,5.

Det andre arbeidskravet er gjennomføring av en e-læringsmodul med innføring i kildehenvisning, kildekritikk og søk av kvalitetssikrede kilder.

Det tredje arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomøre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.

Studentene må ha godkjent de to første arbeidskravene for å gå opp til eksamen i etikk, og alle tre arbeidskrav for å gå opp til eksamen i markedsføring.

Studenter som ikke får arbeidskravene godkjent, får mulighet til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister.

Examiners

Etikkdelen avsluttes med en skriftlig skoleeksamen på 3 timer i midten av semesteret og teller 40% av karakteren i emnet.

Markedsføringsdelen arrangeres som en skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret og teller 60% av karakteren.

De to eksamener kan tas opp separat. Det er ikke nødvendig å ta opp begge deler.