Programplaner og emneplaner - Student
MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism Course description
- Course name in Norwegian
- Atferdsanalyse og radikalbehaviorisme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
-
Required preliminary courses
Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000-402 and MALKA 211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALK 4000-403.
-
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes
classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student
- can discuss arguments for and against a natural scientific approach to human behavior
- can describe and discuss the philosophy of science that has description, prediction, and control as its goals
- can explain behavior analysis in a historical context
- can describe main philosophical views within a natural science approach including positivism, empiricism, and contextualism
- can describe and compare selection as an explanation of behavior on a phylogenic, ontogenetic, and cultural level
- can describe a functional analysis of verbal behavior
- can discuss necessary considerations when deciding which analytic units are appropriate for the experimental and the applied analysis of behavior
- can describe behavior change systems and behavior change procedures
Competence
The student
- understand the implications of a natural scientific approach to behavior
-
Content
Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.
2. En utstillingstekst (maks 200 ord)
3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%)
Eksamen teller 100% av karakteren.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Teaching and learning methods
The course will include lectures, exercises, discussion of literature. The lectures will partly be based on interteaching sequences using readings from the curriculum.
-
Course requirements
Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.
I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.
Emnet avsluttes med en individuell eksamen.
-
Assessment
Ingen
-
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
- har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle og kuratere kunstnerisk arbeid
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
-
Grading scale
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
-
Examiners
Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):
- Et kunstnerisk arbeid.
- En utstillingstekst (maks 200 ord)
- En muntlig presentasjon
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke ha oversteget 20%.