EPN-V2

MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism Course description

Course name in Norwegian
Atferdsanalyse og radikalbehaviorisme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Required preliminary courses

    Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000-402 and MALKA 211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALK 4000-403.

  • Learning outcomes

    On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes

    classified as knowledge and competence:

    Knowledge

    The student

    • can discuss arguments for and against a natural scientific approach to human behavior
    • can describe and discuss the philosophy of science that has description, prediction, and control as its goals
    • can explain behavior analysis in a historical context
    • can describe main philosophical views within a natural science approach including positivism, empiricism, and contextualism
    • can describe and compare selection as an explanation of behavior on a phylogenic, ontogenetic, and cultural level
    • can describe a functional analysis of verbal behavior
    • can discuss necessary considerations when deciding which analytic units are appropriate for the experimental and the applied analysis of behavior
    • can describe behavior change systems and behavior change procedures

    Competence

    The student

    • understand the implications of a natural scientific approach to behavior
  • Content

    Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

    1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.

    2. En utstillingstekst (maks 200 ord)

    3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%)

    Eksamen teller 100% av karakteren.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Teaching and learning methods

    The course will include lectures, exercises, discussion of literature. The lectures will partly be based on interteaching sequences using readings from the curriculum.

  • Course requirements

    Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.

    I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

    Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.

    Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

  • Assessment

    Ingen

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
    • har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
    • har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
    • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle og kuratere kunstnerisk arbeid
    • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
    • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
  • Grading scale

    Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Examiners

    Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

    • Et kunstnerisk arbeid.
    • En utstillingstekst (maks 200 ord)
    • En muntlig presentasjon

    Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

    • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

    For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke ha oversteget 20%.