Programplaner og emneplaner - Student
MALK4000-401 Complexity, Science and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Kompleksitet, vitenskap og samfunn
- Study programme
-
Master's Program in Behavioral ScienceMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and ImplementationMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier
- har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
- har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
- har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
- har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
- har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
- Har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
- kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
- kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
- kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, oplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
- kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om universell utforming, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
- kjenner til standarder og designprinsipper som benyttes på Internett
- kjenner til ulike modeller og former for dramaturgi og formidling
- har kunnskap om hvordan kompleks informasjon kan formidles i forenklede former
- kjenner til immaterielle rettigheter (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke metoder for idé- og tekstutvikling
- kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av nettressurser
- kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt publisering og universell utforming for Internett, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
- kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser
- har forståelse for multimodale virkemidler og brukerorientert design
- kan gjenkjenne og reflektere over relevante etiske problemstillinger innen medieproduksjon
Learning outcomes
Teaching and learning methods include lectures, discussions, individual reports and workshop/seminars. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion.
Teaching and learning methods
Ingen arbeidskrav.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala: A-F.
Grading scale
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Examiners
Det anbefales å ha bestått emne ZDB Digitale bilder, DKDM1200 Digitale prestasjoner og informasjonsarkitektur og ZDKM Kommunikasjon i digitale medier.