Programplaner og emneplaner - Student
MAKREPRA30 Palliation in Theory and Clinical studies Course description
- Course name in Norwegian
- Palliasjon i teori og praksis
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med dette emnet er at studenten kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter i møte med pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende. Emnet inneholder en teoretisk del og en praktisk del.
Den teoretiske delen av emnet gir kunnskapsgrunnlag for å forstå det palliative helse- og omsorgstilbudet i Norge. Sentralt for emnet er hvilke konsekvenser pasientens alvorlige sykdomsforløp har for pasienten, pårørende og eventuelt etterlatte, og hvordan kreftsykepleieren bør tilnærme seg denne komplekse situasjonen. Symptomkartlegging og lindring av symptomer er sentralt for emnet. Videre inneholder emnet avansert kunnskap om pasientens, pårørendes og etterlattes åndelige og eksistensielle behov i det palliative forløpet. Utover dette vil studenten få inngående kunnskap om etiske og faglige aspekter relatert til sykdom og død.
Formålet med den praktiske delen av emnet er at studenten får handlingskompetanse i pleie og behandling av pasienter med alvorlig og livstruende sykdom. Dette innebærer å kunne gi person- og familiesentrert sykepleie til pasienter i alle aldre. Gjennom de praktiske studiene på palliative enheter i kommunehelsetjenesten eller ved palliative enheter i spesialisthelsetjenesten får studentene erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger som fremmer mestring, håp og god livskvalitet når livet går mot slutten. Studenten kunne få erfaring med å bidra til å støtte pasient og pårørende i livets sluttfase. Videre vil studentene få erfaring i å undervise kolleger og/eller annet helsepersonell.
Generelt foregår praksisstudiene ved palliative avdelinger der kreftpasienten får behandling og oppfølging. Studenten vil primært ha praksis i kommunehelsetjenesten (hjemmesykepleien, sykehjem og lignende) eller ved palliative enheter i spesialisthelsetjenesten. Veiledet praksis går over 8 uker med tilrettelagte læresituasjoner og selvstudier.
Recommended preliminary courses
Project 1: Art, space and installation (individual work):
• A practical-aesthetic work
• A written, reflective text (around 1,200 words).
Project 2: Dissemination of contemporary art to specific target groups (group work):
• Practical group work relating to the dissemination of contemporary art.
• Preparation of a special communication design for the practical training week.
• A group report (the number of words depends on the project and will be specified in the assignment text for the coursework requirement).
• An oral and visual group presentation
There is a minimum attendance requirement of 80% for compulsory teaching activities.
The coursework requirements are assessed as approved/not approved.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for organisering av det palliative helse- og omsorgstilbudet i Norge
- kan gjøre rede for om person- og familiesentrert palliativ omsorg på tvers av alder, kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
- kan gjøre rede for pasientens, pårørendes og etterlattes reaksjoner, inkludert barn og ungdom
- kan beskrive ulike måter å kartlegge symptomer på og hvordan komplekse sykdomstilstander i det palliative forløpet kan lindres
- kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn, inkludert urbefolkningen, påvirker det palliative forløpet
- kan identifisere psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner ved krise, tap og sorg hos etterlatte
- kan vurdere ulike måter å kommunisere med pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
- kan vurdere etiske og faglige aspekter relatert til alvorlig sykdom og død
- kan vurdere åndelige og eksistensielle behov i palliative pasientforløp
- kan drøfte og gjøre rede for aktuelle retningslinjer, nasjonale føringer og lokale prosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og systematisk vurdere komplekse pasientsituasjoner relatert til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
- kan bruke relevant kunnskap til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
- kan tidlig introdusere og tilpasse et palliativt forløp og koordinere tjenestene for pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
- kan på en selvstendig måte anvende aktuelle verktøy for å kartlegge, vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak rettet mot lindring av symptomer i det palliative forløpet for pasienter og deres pårørende
- kan formidle trygghet og tillit i samhandling med pasienter og pårørende, inkludert barn og ungdom som pårørende
- kan selvstendig gjennomføre medikamentell kreftbehandling etter gjeldende prosedyrer og rutiner for å ivareta pasientsikkerhet, egen helse og miljø etter gjeldende lovverk
- kan selvstendig bruke relevante smittevernstiltak rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
- kan bruke relevante metoder til å kartlegge og ivareta barn som pårørende til pasienter med kreft og gjennomføre relevante tiltak
- kan systematisk bruke sine kunnskaper til å fremme helse, mestring, håp og livskvalitet hos den palliative pasient og dens pårørende samt medvirke til en verdig død
- kan analysere, organisere og tilpasse et pasientforløp for å sikre kvalitet og informasjonsflyt på tvers av tjenestenivåene
- kan mobilisere pasientens private nettverk for å sørge for personsentrert palliativ omsorg
- kan bruke relevant kunnskap til å koordinere og mobilisere pårørende, pasientens sosiale nettverk samt frivillige tjenester
- kan anvende og bidra i utviklingen av faglige retningslinjer, lokale prosedyrer og standardisering for å ivareta pasientsikkerhet
- kan anvende relevante metoder for å vurdere risiko for uønskede hendelser og bidra til forbedring og pasientsikkerhet
- kan analysere kliniske, faglige og etiske relevante problemstillinger i kreftsykepleie og bidra til fagutvikling og endringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke terapeutiske kommunikasjonsmodeller til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende
- kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter i palliasjon i møtet med pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom, og deres pårørende
- kan anvende kunnskaper og erfaringer til å delta i argumentasjon og diskusjon i tverrprofesjonelle vurderings- og beslutningsprosesser samt bidra til nytenkning
- kan bidra i implementering av kunnskapsbasert praksis og bidra til kvalitet i klinisk arbeid
- kan innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse og bidra til bedre pasientsikkerhet og kvalitet i klinisk arbeid
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis i tråd med de medisinske, demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer
Teaching and learning methods
Emnet består av to deler - en teoretisk og en praktisk del.Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene i teoridelen (del 1) omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Praksisdelen av emnet (del 2) omfatter 8 uker. Praksisstudiene er veiledet med tilrettelagte læresituasjoner
Turnus
Praksisstudiene skal ha et omfang på 8 uker med minimum 30 timer gjennomsnittlig per uke. Det avsettes 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av praksisveileder og/eller faglærer. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Del 1) Individuell skriftlig oppgave
- Minimum 80% tilstedeværelse på timeplanlagt undervisning
- Oppgave med muntlig fremlegg av et begrenset tema relatert til ett eller flere læringsutbytter.. Gruppe med inntil fire studenter. Det gis muntlig tilbakemelding på fremlegget fra faglærer.
- En hverandrevurdering i gruppe på inntil firestudenter (en skrivegruppe vurderer oppgaven presentert av en annen gruppe).
Del 2) Vurderte praksisstudier må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet. I begynnelsen av praksisperioden skal studenten konkretisere hvordan de skal oppnå læringsutbyttene for emnet ut i fra egne læreforutsetninger og rammene ved den avdelingen der emnet gjennomføres. Konkretiseringen av læringsutbyttene skal være konkrete, relevante, realistiske og målbare, og beskrive hvordan læringsutbyttene skal oppnås. Dette skal godkjennes av praksisveileder og praksislærer. Dette danner utgangspunkt for veiledning og gir holdepunkter ved vurdering.
- Muntlig presentasjon på praksisarena av et godkjent tema, individuell eller i gruppe (hvis flere studenter er på samme post). Omfang: inntil 15 minutter pr. student.
- Deltakelse på praksissamlinger er obligatorisk.
Assessment
The course focuses on the development of students’ practical-aesthetic, dissemination and theoretical skills. Practical-aesthetic work is combined with art and dissemination theory and practical dissemination. The course emphasises art and dissemination in a broad societal perspective in which the understanding of space and context plays a central role. The course is organised in the form of two projects (see below) and concludes with an exam.
The fourth semester of the Bachelor’s programme facilitates Exchanges.
Permitted exam materials and equipment
Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Del 2) Ikke relevant.
Grading scale
Knowledge
The student
· has basic knowledge of relevant materials, tools, processes and methods relating to practical-aesthetic work
· has basic knowledge of relevant materials, tools, processes and methods relating to practical-aesthetic work
· has basic knowledge of important topics, theories, issues, processes and methods relating to the field of art and dissemination
· has an understanding of how theory and context affect practical-aesthetic expressions and has knowledge of communication and dissemination in various formats and to various target groups
· has knowledge of research and development work in the field
· has basic knowledge of the discipline’s history, traditions, distinctive nature and place in society
· has knowledge of ethical challenges in the field, as well as the environment, consumption and choice of materials
· has basic knowledge of issues related to gender and multicultural perspectives
Skills
The student
· can apply relevant specialist knowledge to practical-aesthetic-, dissemination- and theoretical issues
· can reflect on their own practice due to supervision
· can use different methods relevant to project work
· can present field specific issues through practical projects, both orally and in writing
· can apply relevant tools, techniques and various forms of expression
Competence
The student
· has an understanding of relevant ethical issues and copyright
· is capable of exchanging points of view and experience with others in the field
· is capable of reflecting on issues relating to art and dissemination in a broad societal perspective
· has insight into different forms of presentation and art dissemination strategies
· is capable of leading others’ artistic development projects and art dissemination work
Examiners
The course is organised as practical work and theoretical studies. Working with projects is emphasised. This includes both basic training and working with topics chosen by the students themselves. Students are required to attend workshops and to participate in tuition. The teaching methods used in the course are lectures, seminars, supervision and debates. Students are expected to find relevant reading material. Joint presentations and exhibitions will form the basis for discussion and assessment of students’ work.
Overlapping courses
The exam project is individual and comprises the following three interrelated parts
1. A practical-aesthetic work
2. A dissemination text (around 200 words)
3. An academic text (around 3,000 words)
The exam result can be appealed.