Programplaner og emneplaner - Student
MAKREPRA10 Clinical Studies in Specialist Health Service Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis i spesialisthelsetjenesten
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The purpose of this subject is for the students to gain operational competence in cancer nursing and contribute to developing knowledge-based practice. Through the practical studies in the specialist health service, students gain experience in making clinical observations, assessments, decisions and taking actions regardless of treatment goals. Central to the subject is nursing aimed at the consequences of the treatment for the patient and relatives, especially the alleviation of symptoms that may arise. Furthermore, the students will gain experience in teaching colleagues and/or other healthcare personnel.
In general, the practical training is taken at specialist departments where cancer patient receives treatment and follow-up. The students will primarily have practical training at oncology departments, including children's oncology departments. The course normally comprises seven weeks of supervised practical training with adapted learning situations, as well as self-study.
Recommended preliminary courses
Students should have completed the course MAKRE4100 Clinical Studies in Specialist Health Service/Theoretical Studies in Cancer Nursing 1, 10 ECTS credits.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning på barnetrinnet
- har inngående kunnskap om barnetrinnet om kroppsøvingsfagets egenart og fagets rolle og muligheter i tverrfaglig undervisning og tverrfaglig samarbeid
- har spesialisert kunnskap om lek, idrettsaktiviteter, dans, friluftsliv og andre bevegelsesaktiviteter i småskoletrinnet
- kan analysere og vurdere barns ulike bevegelsesmønstre og kan anvende denne kunnskapen i undervisning med spesiell vekt på barnetrinnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere de yngste elevenes ulike forutsetninger for og deltakelse i fysisk aktivitet, og bruke dette som grunnlag for tilpasset / universell undervisning
- kan analysere og tilrettelegge, analysere og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter for elevene på barnetrinnet
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i bevegelse
- kan videreutvikle arbeidsmåter, eget bevegelsesrepertoar og kroppslige erfaring for å lede differensiert læringsaktivitet på barnetrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere og samarbeide med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving, fysisk aktivitet og helse
- kan på et avansert nivå kommunisere faglige problemstillinger innenfor kroppsøving, fysisk aktivitet og helse på barnetrinnet med aktører i og utenfor skoleverket
- kan bidra til nytenkning og utvikling i kroppsøving og fysisk aktivitet og helse med utgangspunkt i barns bevegelseskulturer
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can assess the consequences of cancer, advanced cancer treatment and cancer nursing
- can assess how cancer treatment complications can be prevented and alleviated
- can give an account of current guidelines, national guidelines and local procedures related to cancer treatment
Skills
The student
- can use relevant knowledge to independently plan, implement and evaluate nursing care for patients with cancer
- can independently carry out medicinal cancer treatment according to current procedures and routines to ensure patient safety, own health and the environment according to current legislation
- can independently apply therapeutic clinical communication skills models with patients with cancer and their relatives
- can analyze and systematically assess complex patient situations related to cancer and treatment
- can identify and critically assess acute and critical situations
- can independently implement relevant infection control measures aimed at the patient, the environment and the current context
- can apply knowledge and skills to assess and prioritize health care needs for exposed and vulnerable patient groups
- can organize a patient process to ensure quality and information flow across the service levels
- can apply and contribute to the development of professional guidelines, local procedures and standardization to ensure patient safety
- can apply relevant methods to assess the risk of adverse events and contribute to improvement and patient safety
- can analyze unwanted events and contribute to systematic learning
- can analyze clinical, professional and ethical relevant issues in cancer nursing and contribute to professional development and change work
- can use recognized pedagogical principles to teach colleagues
- can systematically use their knowledge to promote health, coping, hope and quality of life in patients with cancer and their relatives
General competence
The student
- can evaluate and ensure the quality of cancer nursing through written and oral documentation
- can apply knowledge and experience to good and respectful communication with partners, patients with cancer and their relatives
- can mobilize and participate in binding interprofessional collaboration across service levels
- can contribute to the implementation of knowledge-based practice and contribute to quality in clinical work
- can acquire and apply knowledge to develop own competence and contribute to better patient safety and quality in clinical work
- can contribute to new thinking and innovation processes in clinical practice
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Gjennomført prosjekt uteskole/nærmiljøfriluftsliv i grupper på 2-4, med plan og refleksjonsdokument. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.
- Oppgave knyttet til temaet praktisk-metodisk aktivitetslære i grupper på 2-4. Skriftlig og digital fremstilling. Omfang: 1600 ord +/- 10% og et digitalt produkt som f.eks. video 5-10 minutter.
- I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Course requirements
Individuell praktisk-muntlig eksamen. Studenten trekker oppgave og planlegger et undervisningsopplegg og leverer en øktplan. 24 timers forberedelsestid. Eksamen inneholder en praktisk-metodisk undervisningsdel med et omfang på 15-20 minutter. Denne følges opp av en muntlig samtale om undervisningsopplegget og øvrige temaer i emnet. Omfang: 10-15 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden. På gjennomføring av eksamen er øktplan-dokumentet tillatt hjelpemiddel.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Grading scale
Intern og ekstern sensor.
Examiners
Emnet gir studentene dypere innsikt i kroppsøving på barnetrinnet, der bruk av ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for lek og begynneropplæring, kunnskap om barns utvikling og læring og barns bevegelseskultur er sentralt. Studentene får mer erfaring med allsidige bevegelsesaktiviteter og varierte arbeidsmåter for å bidra til å fremme kroppslig utvikling, læring, mestring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene i barneskolen. Gjennom emnet vil studentene planlegge undervisning og undervisningsrelaterte opplegg og arbeide med oppgaver knyttet til kroppsøvingslæreren som kompetanse og ressurs i skolemiljøet.
Overlapping courses
10 ECTS overlap with KREFTPRA1.