Programplaner og emneplaner - Student
MAKRE4300 Professional Nursing Leadership, Collaboration and Technology in Cancer Care Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleiefaglig ledelse, samhandling og teknologi i kreftomsorgen
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å koordinere trygge og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester gjennom hele pasientforløpet, spesielt relatert til storbyens utfordringer. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester samt nye arena for pleie og behandling. Gjennom emnet vil studentene også få erfaring med veiledning og undervisning av ulike pasient- og studentgrupper og av helsepersonell innenfor sentrale tema i kreftsykepleie. Emnet gir også en innføring i hvordan man selv som kreftsykepleier kan mestre å arbeide med pasienter med alvorlig sykdom. Konkret vil emnet også inneholde kunnskap om hvordan teknologi kan anvendes i samhandlingen mellom de ulike tilbudene/tjenestenivåene og mellom pasienter med kreft og tilbyderne. Sentralt for emnet er at studentene vil opparbeide ferdigheter til å inneha en ledende rolle av kreftsykepleiefaget og ha en selvstendig rolle i det tverrfaglige teamet.
Required preliminary courses
Bestått emne
- MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft, 10 stp.,
- MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp.
- MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, 10 stp. og
- del 1) Individuell skriftlig oppgave av MAKREPRA30 Palliasjon i teori og praksis, 20 stp.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger mellom tjenestenivå
- kan drøfte ulike prinsipper innen kommunikasjon, veiledning og undervisning av kolleger, studenter og samarbeidspartnere
- kan identifisere stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres hos kreftsykepleier
- kan gjøre rede for helsepedagogikk og ulike modeller som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos pasienter og pårørende
- kan selvstendig beskrive lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan gjøre rede for e-helse, informasjons- og velferdsteknologi som er vesentlig for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet
- kan gjøre rede for etiske aspekter ved bruk av teknologi til pasienter med kreftsykdom
- kan gjøre rede for hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant helsepersonell
Ferdigheter
Studenten
- kan sikre kvalitet og informasjonsflyt gjennom pasientforløpet i samarbeid og på tvers av tjenestenivåene
- kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i faglige etiske utfordringer
- kan analysere pasienter og pårørendes ressurser og helsekompetanse og gjennomføre relevante tiltak
- kan ta imot veiledning på egen yrkesutøvelse for å identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma
- kan inneha en ledende rolle i pasientomsorgen
- kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike digitale informasjonskilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter til å tilrettelegge for rehabilitering i møtet med pasienter med senkomplikasjoner og deres pårørende
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til selvstendig å koordinere tjenester, lede nettverksgrupper og tverrfaglige team på tvers av tjenestenivåene for å ivareta pasientsikkerhet og kontinuitet
- kan anvende sine kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i forpliktende tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av tjenestenivå
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt undervisning.
- Muntlig presentasjon av et avgrenset tema relatert til et eller flere læringsutbytter, i gruppe på inntil 4 studenter.
- Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe på inntil 4 studenter. Det gis samlet karakter til gruppa på eksamen. Omfang: Inntil 3500 ord.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til Ikke bestått, har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått - ikke bestått
Examiners
Hver besvarelse vuderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Overlapping courses
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.
Naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg vil de erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen.