Programplaner og emneplaner - Student
MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie og behandling til pasienter med kreft
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I løpet av noen få tiår har sammensetningen av befolkningen i Norge endret seg raskt. Innvandring fra utlandet har bidratt til befolkningsvekst og økt mangfold i by og bygd. Denne utviklingen bekymrer og engasjerer. Hvordan tilpasser innvandrere og deres etterkommere seg i sitt nye hjemland? Hvordan påvirker innvandring folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hvordan påvirkes nabolag og lokalsamfunn av flere innvandrere? Dette er noen av de overordnede spørsmålene som søkes besvart i dette emnet. Mer spesifikt vil dette emne gi studentene innføring i sentrale teoretiske begreper om integrering, segregering og assimilering, og innsikt i innvandreres tilpasning på ulike samfunnsområder. Som overskriften antyder vil likevel fokus i dette emne først og fremst være praksis- og empirinært. Integrering av innvandrere skjer ikke i staten, men foregår i praksis i det enkelte lokalsamfunn og i kommunen hvor folk arbeider og bor.
Required preliminary courses
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:;
Ferdigheter;
Studenten;kan
- vurdere fremstilling av normalanatomi og vanlig forekommende patologi ved aktuelle bildediagnostiske undersøkelser
- planlegge, forberede og gjennomføre enkle CT- og MR undersøkelser, og delta ved andre bildediagnostiske undersøkelser og behandling
- planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for thorax- og skjelettundersøkelser
- vurdere krav til bildekvalitet knyttet til indikasjoner for røntgen-, CT- og MR-undersøkelser
- innhente og gi nødvendig informasjon for å ivareta pasienten ved administrering av medikamenter og kontrastmidler selvstendig
Generell kompetanse;;
Studenten kan;
- anvende og reflektere over avdelingens rutiner for å ivareta pasientsikkerhet
- anvende hygieniske retningslinjer og sterile prosedyrer for å forhindre smittespredning på et selvstendig grunnlag
- diskutere bildekriterier og vurdere bildekvalitet
- anvende og praktisere yrkesetiske retningslinjer og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelsen
- anvende tilpasset kommunikasjon, pasientomsorg og risikovurdering i forhold til den enkelte pasient og pårørende
- forstå hvilke forventninger og forpliktelser som inngår i tverrfaglig samarbeid
- ha forståelse for sikker strålebruk og optimalisering
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.
Course requirements
For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:;
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis
- individuelt muntlig fremlegg ved midtvurdering, etter gitte kriterier
Assessment
Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.
For å kunne gi en vurdering av studenten kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Ny vurdering: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant
Grading scale
Bestått- ikke bestått
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.; Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Overlapping courses
Kristian Tronstad