Programplaner og emneplaner - Student
MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie og behandling til pasienter med kreft
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
-
Introduction
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;
Knowledge
The student
- can assess key theories related to pain in young people, adults and the older adults
- can discuss approaches to assessing pain and appropriate interventions provided by healthcare professions
- can critically assess theories on motivation and coping with respect to long-term pain conditions
- can assess the significance of a culture and gender perspective in relation to pain
Skills
The student
- can apply relevant theories and models on pain
- can interpret the results of multidimensional assessments of people with pain
- can critically reflect on different interventions for long-term pain conditions
General competence
The student
- can describe key aspects of pain theories
- can implement knowledge about multidimensional assessments of pain conditions
- can disseminate research-based knowledge on the examination and treatment of pain
-
Required preliminary courses
The course will use varied, student-active work methods. Work methods comprise lectures, flipped classroom, seminars, presentations, group work and self-study. Presentations at the seminars are important to support the continued learning process and communication skills after the course.;;
Teaching is organised as two one-week sessions on campus.
-
Learning outcomes
Avsluttende vurdering består av følgende to eksamensdeler:
- Elektronisk flervalgsprøve som dekker hele pensumet
- En individuell semesteroppgave, 4000 ord +/- 10 %
Resultatet på flervalgsprøven og semesteroppgaven teller 50 % hver av samlet karakter. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Selv om semesteroppgaven er selvvalgt, og gjerne kan bygge på studentens egne erfaringer i arbeid med ekstremisme, forebygging og rehabilitering, skal oppgaven også reflektere bredden i studiets og pensumets innhold. Studenten kan i tillegg bruke annen relevant litteratur i arbeidet med oppgaven.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides. En omarbeiding vil innebære en substansiell revisjon. Flervalgsprøven må tas på nytt.
-
Teaching and learning methods
Individual home examination over 14 days. Scope: 3,000 words (+/- 10%).
If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
-
Course requirements
Semesteroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Karakter på flervalgsprøven fastsettes automatisk gjennom antallet riktige svar.
-
Assessment
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
-
Permitted exam materials and equipment
All examination papers are assessed by two examiners. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.
-
Grading scale
Knowledge of the neurobiology and neurophysiological basis of pain corresponding to a bachelor’s degree in a healthcare profession.
-
Examiners
The course overlaps by 10 ECTS credits with MAFYS4100 Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions.
-
Overlapping courses
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Sensorordning: En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen
Pensumliste
Sum: ca.330 sider.
Litteraturen er delt inn i pensum og anbefalt litteratur. I tillegg kommer litteratur som brukes i oppgaveskrivingen.
Pensum
Loft, A., Hesse, B. & Birk Christensen, C. (2011). Klinisk nuklearmedicin . [s.l.]: Dansk selskab for klinisk fysiologi og nuklearmedicin. [Kapitler bestemmes senere].
Lombardi, M. H. (2006). Radiation safety in nuclear medicine (2. utg.). Boca Raton, FL: CRC/Taylor & Francis [200 sider]
Eller:
Powsner, R. A. & Powsner, E. R. (2006). Essential nuclear medicine physics (2. utg.). Malden: Blackwell. [200 sider]
Anbefalt litteratur
Veileder om nukleærmedisin: veileder til forskrift om strålevern og bruk av stråling. (2008). 10 . [80 sider] Hentet fra http://www.nrpa.no/dav/6a19fd74c1.pdf
Helse- og omsorgsdepartementet. (2010). Forskrift om strålevern og bruk av stråling (Strålevernforskriften), Hefte 2. Hentet 15.1.2016, fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-10-29-1380 eller http://www.nrpa.no/dav/6a19fd74c1.pdf [50 sider]
PIC/S Secretariate. (2009). Inspection of Active Pharmaceutical Ingredients (PIC/S guide). Hentet 15.1.2016, fra http://www.gmp-compliance.org/guidemgr/files/PICS/PI_030-1_AIDE_MEMOIRE_ON_APIS.PDF
Kompendium i sterilteknikk . (2009). Oslo: Høgskolen i Oslo
Svensk Förening för Nuklearmedicin. (2007). Nuklearmedicin. Hentet 15.1.2016, fra http://www.sfnm.se/e-bok-nuklearmedicin/ [Gratis bok til nedlasting]
Vassend, O. (1997). Kommunikasjon og pasientbehandling : praktisk psykologi for helsepersonell med eksempler fra odontologi . Oslo: Spartacus. [Kap. 2 og 3, 92 sider] [Finnes som E-bok i Oria].
EANM Guidelines. (Udatert). European association of Nuclear Medicine, Guidelines. Hentet 15.1.2016, fra http://www.eanm.org/publications/guidelines/index.php?navId=313
Bontrager, K. L. & Lampignano, J. P. (2010). Textbook of radiographic positioning and related anatomy (7. utg.). St. Louis: Elsevier Mosby [HiOA-bok, P48]
Chandra, R. (2012). Nuclear medicine physics: the basics (7. utg.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins [HiOA-bok, P48]
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter . Oslo: Gyldendal akademisk [HiOA-bok, P48]
Helseregisterloven. (2014). Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-43
IAEA. (2001). Developing and Using Dose Guidance (Reference) Levels in Radiology and Nuclear Medicine Examinations. Paper presented at the International Conference (IAEA/EC/PAHO/WHO) Session: Radiological Protection of Patients in Diagnostic and Interventional Radiology, Nuclear Medicine and Radiotherapy, Vienna.
Norsk bioingeniørforbund. (1992). Etikk for bioingeniører (Vol. 1992-1 (eg.-2)). Oslo: Norsk bioingeniørforbund [HiOA-hefte, P48]
Publication 60. (1991). 1990 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection (Superseded by ICRP Publication 103). Annals of the ICRP, 21 (1-3). doi: http://dx.doi.org/10.1016/0146-6453(91)90065-O [Pålogging ¿ skal rettes]
Publication 73. (1996). Radiological protection and safety in medicine Annals of the ICRP, 26 (2), 1-31. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0146-6453(00)89195-2 [Pålogging - skal rettes]
Putz, R., Pabst, R., Putz, R. & Sobotta, J. (2009). Sobotta atlas of human anatomy (14. utg. i ett bind). München: Urban & Fischer [HiOA-bok, P48]
Rootwelt, K. (2005). Nukleærmedisin (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk [HiOA-bok, P48]
Saha, G. B. (2013). Physics and radiobiology of nuclear medicine (4. utg.). New York: Springer [HiOA-bok, P48]
Strålevernloven. (2000). Lov om strålevern og bruk av stråling (strålevernloven). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-05-12-36
Valentin, J. (2000). Abstract: Avoidance of radiation injuries from medical interventional procedures, ICRP Publication 85. Annals of the ICRP, 30 (2), 7. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0146-6453(01)00004-5
Valentin, J. (2007). The 2007 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection (Publication 103). Annals of the ICRP, 37 (2-4). [Her: Kortere utg. finnes] [ikke funnet fulltekst, 21.1.2016]
(Pensumliste ajour: 14.06.2016, Biblioteket P48/kr)