Programplaner og emneplaner - Student
MAKRE4070 Research Design and Project Description Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian and English
This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.
Recommended preliminary courses
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can develop a research question for their master’s thesis
- can independently describe relevant academic frame of reference and/or context as a foundation for a project plan for the master’s thesis
Skills
The student
- can plan a research project and write a project description in a precise scientific format and language
- can carry out extensive and systematic literature searches relating to their own project description, summarise and discuss the findings of others, and cite sources correctly
- can reflect upon ethical issues related to the project
General competence
The student
- can analyse and deal critically with various sources of data and use them in scholarly arguments
- can critically assess relevant ethical norms and values related to the chosen method in the project plan
- can assess whether a research project requires various forms of registration or approval in accordance with the applicable legislation
Teaching and learning methods
The course will use varied, student-active work methods. The teaching will mainly be digital, in addition to blended learning with seminars on campus during the course. Work and teaching methods include digital lectures, individual literature studies and written work, oral presentations, group discussions and supervision. Up to two hours of guidance is given on the project description.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- compulsory attendance and participation at seminar days for your own specialisation
- presentation of own student’s project description for the master’s thesis with subsequent discussion in a plenary session
- held the role of opponent, providing feedback on one or more fellow students' project plan (peer assessment/opponent)
Assessment
Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studiet.
Permitted exam materials and equipment
Ingen ut over opptakskrav.
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan:
- forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
- forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
- gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
- forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
- forklare hva entropi er et mål på.
- utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
- forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
- gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
- forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
- gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
- forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
- beskrive faseoverganger.
Ferdigheter
Studenten kan:
- beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
- benytte tilstandslikninger i beregninger
- beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
- beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
- beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
- bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
- kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.
Examiners
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 6 av 8 innleveringer
- 1 laboratoriearbeid i gruppe
Overlapping courses
Gradert skala A-F.