EPN-V2

MAKLI4100 Clinical Research and Professional Development in Nursing Course description

Course name in Norwegian
Klinisk forskning og fagutvikling i sykepleie
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg en grunnleggende forståelse av sykepleiefaget. Emnet omfatter grunnleggende behov, sykepleieprosessen og ulike sykepleieprosedyrer. Videre inngår sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, etiske teorier og sentrale prinsipper og verdier i sykepleien, samt kommunikasjon og samhandling. I tillegg omfatter emnet de naturvitenskapelige temaene ernæring, mikrobiologi og hygiene.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe nursing as a profession and a science
  • can critically assess different views of knowledge and the importance of contextual relationships for research and professional development
  • can analyse evidence-based practice and the values and perspectives on which such practice is based

Skills

The student

  • can perform systematic literature searches, critically assess available knowledge and use findings to analyse clinical issues
  • can analyse and take a critical approach to various sources of knowledge and use the sources in academic argumentation
  • can use knowledge of educational approaches in supervision and dissemination

General competence

The student

  • can initiate, participate in and conduct change and development work
  • can create engagement in order to initiate research and professional development
  • can analyse and critically reflect on issues relating to the field of nursing
  • can communicate with colleagues and the general public about problems, argumentation and conclusions relating to the field of nursing

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
  • kan beskrive forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for sykepleieprosessen
  • kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
  • kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for hvordan ivareta et hygienisk miljø
  • kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt

Ferdigheter

Studenten

  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
  • kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
  • kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
  • kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
  • kan ta ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
  • kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
  • kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
  • kan anvende profesjonsetiske retningslinjer

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, oppgaveskriving, skriftlig og muntlig refleksjon, seminar, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost, introduksjonspraksis, og selvstudium.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bilder som språklige uttrykk, barns bruk av bilder og symboler som en måte å forstå sin omverden på, og kjennskap til arbeidsmåter i begynneropplæringen som støtter barns bildespråklige læring
  • har kunnskap om skulptur, installasjon og design og hvordan disse uttrykksformene kan ses i sammenheng med barns lek og stimulere til kreativt skapende arbeid
  • har kunnskap om barns romlige lek og hvordan denne kan knyttes til arbeid med arkitektur i nærmiljøet som referanse for skapende virksomhet i arbeid med blant annet estetikk og geometri

Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte ulike skrifttyper, layout og visuell kommunikasjon for å synliggjøre elevers arbeidsprosesser og resultater, og for å formidle av egne og andres formuttrykk
  • kan lage lokale planer for kunst og håndverk og utnytte relevant teori i arbeid med tilpasset opplæring for elever med spesielle evner, interesser eller vansker
  • kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • kan vurdere kvalitet i lærebøker og digitale ressurser og velge hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
  • kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
  • kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset barnetrinnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping

Permitted exam materials and equipment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Grading scale

Ingen

Examiners

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Overlapping courses

Én intern og én ekstern sensor