Programplaner og emneplaner - Student
MAKLI4100 Clinical Research and Professional Development in Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Klinisk forskning og fagutvikling i sykepleie
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
In this course, the students will acquire knowledge and competence in clinical research and professional development, including in the critical assessment of nursing practice. Key areas of nursing research will be elucidated and the consequences of different concepts and forms of knowledge analysed on the basis of clinical practice. The relationship between theory and empirical data will be explored and discussed by examining different positions in science and research.
Students will acquire knowledge of the main approaches to evidence-based practice, and the relationship between clinical experience, user participation and research will be discussed. The student is expected to develop competence that enables them to perform independent and thorough literature searches on the basis of relevant topics. Critical assessment of sources and academic writing and argumentation are also emphasised in the course.
The course also addresses educational and organisational challenges relating to the implementation of new practices on the basis of research and professional development. This includes highlighting key functions such as supervising and teaching colleagues and students, as well as initiating and leading professional change processes.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.
Learning outcomes
Emnet bygger videre på den praktisk-estetiske og teoretiske kompetansen studenten har tilegnet seg i Emne KDK1100: Idéutvikling og grunnleggende teknikker (30 stp), og gir en innføring i utstillingsproblematikk og kunstformidling. Refleksjon, presentasjon og kommunikasjon står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.
Teaching and learning methods
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om praktisk-estetiske uttrykk
- har kunnskap om utstillingsproblematikk
- kan anvende relevant fagterminologi og teori
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
- kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt
- kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og formidlingsstrategier
- kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
- kan drøfte og vurdere ulike aspekter ved formidlingskonsept og formidlingsstrategier
- kan anvende digitale medier i arbeidet med kunst og formidling
Course requirements
Bachelor’s thesis.
- Literature review.
- Normally written in group with 2-3 students.
- Scope of 8,000 words (+/- 10%).
Resits/rescheduled exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the student has the right to submit a reworked version once.
Assessment
Eksamen er et praktisk-estetisk prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon. Prosjektet og den skriftlig refleksjonen vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4-6 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Permitted exam materials and equipment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Grading scale
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Examiners
Bestått KDK1100 Idéutvikling og grunnleggende teknikker.
Overlapping courses
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1
Praktisk arbeid og fordypning (om lag syv uker - individuelt og gruppearbeid).
Prosjektet gir en fordypning i anvendelsen av redskap, materialer og teknikker, samt egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid.
Prosjekt 2
Presentasjon og kunstformidling (om lag seks uker - individuelt og gruppearbeid).
Prosjektet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Prosjektperioden gir også en fordypning i anvendelsen av teori i skapende prosesser. Prosjektet avsluttes med et utstillingsprosjekt der studentene planlegger og gjennomfører et presentasjons- eller formidlingskonsept i gruppe.
Prosjekt 3
Eksamensprosjekt (varighet 4-6 uker, individuelt prosjekt).
Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.