EPN-V2

MAKER1300 CNC milling – A Practical Introduction Course description

Course name in Norwegian
CNC milling – A Practical Introduction
Study programme
Makerspace Micro Courses
Weight
2.5 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

A micro course offered at Makerspace for students from all areas interested in learning basics of CNC milling. This course is an introduction to the machining basics and the practical use of the CNC milling machine.

Milling is a subtraction method for removal of material, and CNC milling (Computer Numerical Control milling) means that the milling machine is moved and monitored by numerical control, rather than by hand. CNC milling is widely used in the automated manufacturing industry because of it’s ability to cut a wide range of materials and produce custom-designed parts much faster that conventional machining. In this course you will become familiar with the fundamentals of the milling process executed i our Roland MDX-40A universal milling machine.

CNC machines today control tool motion in 3 axis, but the capability to control the tool in 5 axis is also available. In this course, besides using CAM and CAD softwares, students will be exposed to 3 axis CNC machine (Roland MDX-40A).

Recommended preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

 

Knowledge

On successful completion of this course the student has knowledge of:

  • Workflow of digital manufacturing.
  • Fundamentals of CNC milling.
  • Basic design of a simple part in Inventor CAD program
  • Basics of setting up Fusion 360 CAM program.
  • The CNC machine settings.

 

Skills

On successful completion of this course the student has the ability to:

  • Use basic lab software (Inventor, Fusion 360) and equipment (CNC milling machine; Roland MDX-40A) used in the course.
  • Create a simple design in Inventor CAD.
  • Generate a simple CNC program using Fusion 360 CAM.
  • Create tool paths to cut simple geometry in wood.
  • Set up programed Zero Point on the Specimen.

 

General competences

On successful completion of this course the student:

  • Can handle simple operations in the CNC machine.

Teaching and learning methods

The course will have hands-on practice work in the makerspace and lectures.

Course requirements

None.

Assessment

One practical project assignment to be completed individually or in groups of max 2. The project assignment consists of:

  • Development of a physical artifact
  • A digital documentation of the process with pictures and step-by-step descriptions of how the physical artefact was made, including short justifications (maximum 500 words)

The assessment is based on the digital documentation.

The exam can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, et avgrenset forskningsprosjekt som gir trening i å designe, gjennomføre og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver

Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i masteroppgaven.

Grading scale

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  1. Studenten skal designe og gjennomføre et empirisk forskningsprosjekt tilknyttet emnets temaer.

    • skrive en prosjektbeskrivelse (800 ord +/- 10 %).
    • gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).
  2. En individuell skriftlig oppgave basert på forskningsprosjektet (1200 ord +/- 10 %).

Arbeidskravene danner grunnlag for avsluttende vurdering. For utfyllende informasjon om eksamen, se under vurderings-/eksamensform.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledn

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Disse aktivitetene inkluderer fremlegg av pensumtekster og presentasjon av eget prosjekt slik det fremgår av undervisningsplanen. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Examiners

Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på arbeidskravene. Omfang skal være 3500 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.