EPN-V2

MAJOPRA4 Advanced Holistic Midwifery Care Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig, avansert jordmorfag
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et helhetlig og avansert nivå. Ved studiets slutt skal studenten kunne ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Praksisstudier i dette emnet har en varighet på 7 uker og vil primært foregå i spesialisthelsetjenesten. Det kan åpnes for praksis ved andre praksissteder. Innen emnets avslutning skal kvantitetskravene for hele studiet være oppfylt.

  • Required preliminary courses

    For å påbegynne MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag må alle emner være bestått med unntak av MAJO5900 Mastergradsoppgave.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere innovasjonsprosesser og ledelse på ulike nivåer innen tjenesteområdet
    • kan analysere krav til vitenskapelighet i fagutvikling og profesjonsutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og prioritere jordmorfaglige arbeidsoppgaver og håndtere akuttmedisinske situasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med samarbeidspartnere og allmenheten
    • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, samt initiere slik samhandling
    • kan anvende digitale løsninger og har kunnskap om og kan kritisk vurdere teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer i helsesektoren
    • kan bidra til systematiske arbeidsprosesser, nytenking, innovasjonsprosesser og bærekraft i klinisk praksis herunder videreutvikle en kunnskapsbasert jordmortjeneste
    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering:

    1. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
    2. Faglig oppgave tilknyttet et arbeid de har gjennomført. Oppgaven skal være rettet mot fagfellesskapet eller allmennheten og skrives individuelt eller i gruppe. Oppgaven skal presenteres som poster eller muntlig presentasjon på praksisstedet etter avtale.
    3. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt.
    4. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

    Veiledning i praksisstudier

    Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale midtvurdering og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Universitetets veileder tar initiativ til inntil en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurdering og gruppesamtale foregå digitalt.

  • Assessment

    Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i journalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:

    Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.

  • Permitted exam materials and equipment

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • globale utviklingstrekk, som krig og konflikt, fattigdom, urbanisering og migrasjon og klima- og miljøspørsmål
    • kritiske perspektiver på journalistiske framstillinger av andre land i verden
    • praktisk journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø, inkludert kildevern og sikkerhet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre research om globale forhold og utvalgte land
    • kan analysere og definere problemstillinger knyttet til arbeid i ukjent miljø
    • evner å fortelle journalistisk om overordnete tema
    • kan arbeide som journalist under ukjente forhold og håndtere kritiske situasjoner
    • behersker utvikling av fortelling, komposisjon, dramaturgi og bildebruk for store reportasjer/dokumentarer på selvvalgt plattform

    Generell kompetanse

    Studenten har styrket sin

    • evne til å jobbe selvstendig journalistisk i ukjente miljøer
    • forståelse av så vel global ulikhet som universelle menneskerettigheter
  • Grading scale

    Undervisningen består av forelesninger i teori og metode, individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid og gruppearbeid. Feltarbeid i ukjent miljø tillegges særlig vekt, både metodisk og teoretisk.

    Feltarbeidet skal fortrinnsvis foregå i utlandet, men kan også foregå i Norge. Feltarbeidet skal behandle en selvvalgt problemstilling som relaterer seg til en eller flere overordnete globale problemstillinger (fortrinnsvis migrasjon, urbanisering, turisme, krig og konflikt, fattigdom, sosial utvikling, klima og miljø).

    Studenten kan reise på feltarbeid alene, eller samarbeide med én medstudent. Samarbeid fordrer at vanskelighetsgraden på det journalistiske arbeidet heves, både hva angår innhold og teknisk utførelse.

    Før avreise skal studentene gjennomføre et obligatorisk førstehjelpskurs i regi av utdanningen. Dersom en student kan dokumentere å ha gjennomført et slikt kurs tidligere, frafaller dette kravet. Manglende gjennomføring av kravet kan få konsekvenser for godkjenning av arbeidskrav 3 (se under).

  • Examiners

    Emnet har totalt fire arbeidskrav. Tre arbeidskrav er knyttet opp mot studentenes endelige eksamensarbeid, den internasjonale reportasjen (på selvvalgt medieplattform). Før feltarbeidet skal studentene levere tre individuelle oppgaver der hensikten er å forberede studentene både metodisk, kunnskapsmessig og praktisk. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Den første individuelle oppgaven handler om å presentere en idé, et pensum og kilder/kontakter/eksperter (tre til fem sider).
    • Arbeidskrav 2: Den andre individuelle oppgaven er en fagtekst på ca. seks sider.
    • Arbeidskrav 3: I den tredje individuelle oppgaven presenterer studentene detaljerte planer for gjennomføringen (fire til seks sider). Det obligatoriske førstehjelpskurset inngår som et delkrav til godkjenning av dette arbeidskravet.
    • Arbeidskrav 4: Arbeidskravet er et gruppearbeid som er knyttet til fellespensum. Studentene får gruppevis ansvar for en del av pensum som de skal presentere for de andre studentene etter anvising av faglærer. Hver gruppe presenterer i 45 minutter.

    Alle arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før studentene kan gå opp til avsluttende, muntlig eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent, kan levere omarbeidet versjon én gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

    Fem sentrale forelesningsdager i emnet er obligatoriske. Det kreves 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg kunnskaper som er helt sentrale i emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen