Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA3 Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period Course description
- Course name in Norwegian
- Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid
- Study programme
-
Master's Programme in Midwifery
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Emnet består av praksisstudier i 13 uker og bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 1, MAJOPRA1 og MAJO4300 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 2.
Required preliminary courses
Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- kritisk vurdere og videreutvikle kunnskap og forståelse for svangerskap- fødsel- og barseltid og familiedannelse som psykososiale prosesser, og betydningen av kulturelt mangfold og sosioøkonomisk ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere og vurdere fosterets tilstand og helse, og kan iverksette relevante tiltak
- utføre selvstendig, kunnskapsbasert jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
- analysere, iverksette tiltak i samarbeid med kvinnen og partner, og dokumentere kliniske situasjoner i normale og kompliserte fødsel- og barselforløp
- observere friske og syke nyfødte barns grunnleggende behov og utvikling og iverksette relevante tiltak
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
- bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiode
- formidle kunnskap om faglige problemstillinger til brukere og fagfeltet
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell, skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:
Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.
Ferdighetstrening
I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f. eks.f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.
Praksisstudier
Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.
Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.
Veiledning i praksisstudier
Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.
For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.
Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.
Krav til praksissteder
For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
2. Plan for praksis:Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.
3. Faglig oppgave i gruppe på inntil 3 studenter og inntil 1500 ord, og påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet.
4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier
Veiledning i praksisstudier
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder i forventningssamtale og/eller sluttvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.
Assessment
Midt- og sluttvurdering av kliniske studier
Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:
Det gjøres en midt- og sluttvurdering i alle praksisstudier.
Dersom det på et tidspunkt i et praksisemne er tvil om studenten vil kunne oppnå læringsutbyttene, skal studenten få skriftlig informasjon. Studenten kalles inn til et møte hvor student, veileder og representant for OsloMet deltar. Møtet skal avholdes senest tre uker før emnets avslutning og uansett på et tidspunkt som gir studenten mulighet til å vise tilfredsstillende praksis den siste del av emnet. Studenten skal i møtet gis skriftlig varsel om at det er tvil om læringsutbyttene for emnet kan oppnås. Møtet danner også grunnlag for utarbeidelse av en pedagogisk kontrakt for siste del av emnet. Kontrakten skal vise hvilke forpliktelser student, klinisk veileder og universitetets veileder er blitt enige om. Universitetets veileder sender kopi av dokumentene fra møtet til studieadministrasjonen. Dersom det etter varslingstidspunktet, (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet) oppstår forhold som er av en slik art at det utvilsomt ville føre til at praksisstudier ble underkjent dersom det hadde oppstått tidligere, skal det likevel kunne føre til at de praksisstudiene blir vurdert til "ikke bestått". Ved "ikke bestått" i praksisstudier, sendes kopi av vurderingsskjemaet til studieadministrasjonen. Dersom det foreligger særskilte grunner, kan studenten søke fakultetets utvalg for studentsaker om å få tilrettelagt en tredje og siste praksisperiode. Studieadministrasjonen gir nærmere opplysninger.
Et praksisemne som avbrytes, uansett årsak, må tas om igjen i sin helhet. Vurderingsresultatet og beskrivelsen av hva som er vurdert skal være underskrevet av student, klinisk veileder og universitetets veileder (med unntak av MAJOPRA2). Studenten skal ha kopi av den skriftlige vurderingen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Sensorordning: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet