Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA3 Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period Course description
- Course name in Norwegian
- Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid
- Study programme
-
Master's Programme in Midwifery
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan navngi sentrale anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
- kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
- kan beskrive anatomisk oppbygging for organer og organsystemer, celler og vev
- kan beskrive ulike organer og organsystemers funksjoner i kroppen
- kan forklare sentrale biokjemiske prosesser i den friske kroppen
- kan gjøre rede for fysiologi i de ulike organene og organsystemene, med særlig vekt på nerve-, sirkulasjons- og respirasjonssystemet
- kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen
- kjenner til menneskets ernæringsfysiologi og grunnleggende væske- og ernæringsbehov gjennom livsløpet
- kjenner til ulike mikrobers oppbygging og funksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende medisinsk fagterminologi i anatomi- og fysiologifaget
- kan innhente og vurdere vitale fysiologiske parametere
- kan identifisere og gjenkjenne anatomiske strukturer på kroppens overflate
- kan demonstrere enkle funksjonsundersøkelser
- kan anvende og formidle bred kunnskap om menneskekroppens anatomi og fysiologiske prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- erkjenner hvilken betydning kunnskap innen emnet har i utøvelse av faglig forsvarlig praksis
- anvender grunnleggende hygieniske og etiske prinsipper i pasientundersøkelsen
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, videoforelesninger og nettressurser, seminarer, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger kan være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Studentene har fysiologilab samt simulerings- og ferdighetstrening innen bruk av medisinsk utstyr, herunder blodtrykksapparat, stetoskop, bruk av elektrokardiogram (EKG) og monitoreringsutstyr for å kunne gjøre seg en oppfatning om pasientens fysiologiske tilstand.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- kritisk vurdere og videreutvikle kunnskap og forståelse for svangerskap- fødsel- og barseltid og familiedannelse som psykososiale prosesser, og betydningen av kulturelt mangfold og sosioøkonomisk ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere og vurdere fosterets tilstand og helse, og kan iverksette relevante tiltak
- utføre selvstendig, kunnskapsbasert jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
- analysere, iverksette tiltak i samarbeid med kvinnen og partner, og dokumentere kliniske situasjoner i normale og kompliserte fødsel- og barselforløp
- observere friske og syke nyfødte barns grunnleggende behov og utvikling og iverksette relevante tiltak
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
- bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiode
- formidle kunnskap om faglige problemstillinger til brukere og fagfeltet
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell, skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:
Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.
Ferdighetstrening
I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f. eks.f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.
Praksisstudier
Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.
Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.
Veiledning i praksisstudier
Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.
For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.
Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.
Krav til praksissteder
For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.
Course requirements
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.
Assessment
Midt- og sluttvurdering av kliniske studier
Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:
Det gjøres en midt- og sluttvurdering i alle praksisstudier.
Dersom det på et tidspunkt i et praksisemne er tvil om studenten vil kunne oppnå læringsutbyttene, skal studenten få skriftlig informasjon. Studenten kalles inn til et møte hvor student, veileder og representant for OsloMet deltar. Møtet skal avholdes senest tre uker før emnets avslutning og uansett på et tidspunkt som gir studenten mulighet til å vise tilfredsstillende praksis den siste del av emnet. Studenten skal i møtet gis skriftlig varsel om at det er tvil om læringsutbyttene for emnet kan oppnås. Møtet danner også grunnlag for utarbeidelse av en pedagogisk kontrakt for siste del av emnet. Kontrakten skal vise hvilke forpliktelser student, klinisk veileder og universitetets veileder er blitt enige om. Universitetets veileder sender kopi av dokumentene fra møtet til studieadministrasjonen. Dersom det etter varslingstidspunktet, (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet) oppstår forhold som er av en slik art at det utvilsomt ville føre til at praksisstudier ble underkjent dersom det hadde oppstått tidligere, skal det likevel kunne føre til at de praksisstudiene blir vurdert til "ikke bestått". Ved "ikke bestått" i praksisstudier, sendes kopi av vurderingsskjemaet til studieadministrasjonen. Dersom det foreligger særskilte grunner, kan studenten søke fakultetets utvalg for studentsaker om å få tilrettelagt en tredje og siste praksisperiode. Studieadministrasjonen gir nærmere opplysninger.
Et praksisemne som avbrytes, uansett årsak, må tas om igjen i sin helhet. Vurderingsresultatet og beskrivelsen av hva som er vurdert skal være underskrevet av student, klinisk veileder og universitetets veileder (med unntak av MAJOPRA2). Studenten skal ha kopi av den skriftlige vurderingen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.